|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

عملکرد 40 ساله شرکت آب منطقه ای مرکزی در قاب شبکه یک سیما

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی در حاشیه ساخت برنامه تلویزیونی مستند دستاورد 40 ، دستاورد‌های ۴۰ ساله این شرکت پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه‌های سدسازی، طرح های بزرگ و کوچک آبرسانی، مهندسی رودخانه ها و حفاظت و بهره برداری از منابع آب زیرزمینی را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مهندس عزت اله آمره ای با اشاره به اینکه شرکت آب منطقه ای مرکزی  دستاوردهای مطلوبی در دوران پس از انقلاب اسلامی داشته است، گفت: ازجمله مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در ۴۰ سال گذشته، ساخت سه سد بزرگ کمال صالح در شازند، الغدیر در ساوه و 15 خرداد در دلیجان می باشد که مجموع مخازن این سدها بالغ بر 600 میلیون متر مکعب و ارزش روز این تأسیسات دو هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه عموماً قبل از انقلاب تأمین آب شرب شهرها از طریق چاهها انجام می شد افزود: بعد از انقلاب اسلامی، 13 طرح بزرگ آبرسانی در سطح استان اجرا  و عموماً این طرح ها به بهره برداری رسیده اند.

مهندس آمره ای ادامه داد:  این طرح های آبرسانی مجموعاً 150 میلیون متر مکعب آب را از مناطق دیگر یا حوضه های مجاور و یا از طریق منابع آب جدید به شهرهای بزرگ استان انتقال می دهند و مجموع هزینه های طرح های مذکور بالغ بر 2500 میلیارد تومان به ارزش روز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی اظهار داشت: طرح های مهندسی رودخانه ها از دیگر اقدامات انجام شده در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که در این راستا دو  هزار کیلومتر رودخانه در سطح استان مرکزی نقشه برداری و تعیین حریم و بستر شده اند.

مهندس آمره ای ادامه داد:از طرح های مهم آبرسانی استان که به بهره برداری رسیده طرح آبرسانی به اراک و صنایع بزرگ مادر در منطقه شازند از سد کمال صالح می باشد که این سد مخزنی با حجم حدود 100 میلیون متر مکعب توسط 80 کیلومتر خط انتقال به شهر اراک منتقل می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت:این سد به همراه خط انتقال و تصفیه خانه با توجه به شرایط خشکسالی و کم آبی پروژه مهمی برای شهر اراک و صنایع مادر استان محسوب می شود و اگر این سد سریز کند تا 2 سال می تواند آب شهر اراک را تأمین نماید و در حال حاضر حدود 60 درصد شهر اراک تحت پوشش آبرسانی این سد واقع شده و مابقی سطح شهر در قالب اجرای دو رینگ شمالی و جنوبی پوشش داده خواهد شد.

مهندس آمره ای افزود: پیش بینی شده شهر اراک به سبب سد کمال صالح و منابع آب زیرزمینی که بخشی از آب شهر را تأمین می کند ان شاءالله تا سال 1425 مشکلی در تأمین آب شرب نخواهد داشت اما از شهروندان عزیز درخواست داریم در خصوص صرفه جویی در مصرف آب کوتاهی نکنند و صرفه جویی را سرلوحه کارهای خود قرار دهند.

وی در ادامه این گزارش گفت: از دیگر طرح های آبرسانی استان، طرح بزرگ آبرسانی به شهر خمین، دلیجان، محلات و نیمور و نهایتاً شهر ساوه می باشد ودر مجموع  از خط انتقال سد کوچری 27 میلیون متر مکعب سهم استان است.

وی خاطر نشان کرد: طرح آبرسانی از سد کوچری به خمین با روش BOT برای اولین بار در کشور توسط سرمایه گذار بخش خصوصی انجام شده که 50 میلیارد تومان آورده این پروژه بود و سال گذشته به بهره برداری رسید و شهر خمین و 40 روستای این شهرستان را پوشش می دهد و شهرهای دلیجان و محلات حدود 3 سال است که از این خط بهره مند شده اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی اظهارکرد: پروژه آبرسانی به شهر ساوه پروژه عظیمی است و  440 لیتر در ثانیه سهم شهر ساوه است که خط انتقال آن از تصفیه خانه دودهک در شهر قم به طول  130 کیلومتر تا شهر ساوه در حال اجراست و به تدریج و متناسب با منابع اعتباری که در اختیار داریم لوله ها خریداری می شود و با افزایش اعتبارات و توجه ویژه دولت به این پروژه قطعاً هرچه زودتر شهروندان ساوه ای از این آب بهره مند خواهند شد.شایان ذکر است بخشی از آب شرب شهر ساوه از سد الغدیر تأمین می شود که متأسفانه سد ساوه در گذشته به خاطر خشکسالی های مکرر  وضعیت خوبی نداشت اما مدیریت حوضه آبریز قره چای با مشارکت مردم منجر شد رودخانه قره چای بعد از 8 سال خشک شدن مجدداً جاری شود و این جاری شدن آب رودخانه سبب افزایش سطح سفره های آب زیرزمینی و سه برابر شدن  ورودی سد ساوه نسبت به 8 سال گذشته شد به طوریکه با همین میزان آب شهر ساوه طی دو سال گذشته مشکل تأمین آب شرب در تابستان را نداشت.

مهندس آمره ای گفت: پروژه شاخص دیگر این شرکت، آبرسانی به شهر تفرش از چشمه هفتیان می باشد که علی رغم صعب العبور بودن مسیر اجرای پروژه، 40 روستا هم که بخشی از آنها محرومترین  روستاهای شهر تفرش محسوب می شوند، آبرسانی خواهند شد.گفتنی است 50 درصد پروژه به اتمام رسیده و به 20 روستا آبرسانی شده و ادامه پروژه با ورود لوله های جدید اجرا خواهد شد.

همچنین آبرسانی به شهر  آشتیان از منطقه چشمه خورزن از دیگر طرح های آبرسانی مهم در استان بوده است چرا که اگر منبع آبی برای آبرسانی به این شهر شناسایی نمی شد منجر به تخلیه شهر آشتیان می گشت.

وی ادامه داد: پروژه شهر جدید امیرکبیر نیز در حال اجراست چاههایی حفاری شده و تا پایان امسال و یا تا قبل از تابستان سال آینده امیدواریم آب این شهر هم به صورت مطمئن تأمین شود.

وی گفت:بخش دیگری از اقدامات شرکت آب منطقه ای مرکزی مربوط به صدور مجوز و اجازه برداشت از منابع آب زیرزمینی می باشد  که اغلب چاههای حفر شده به جهت توسعه بخش کشاورزی و اشتغال در روستاها و همچنین تأمین آب صنعت و کشاورزی بوده و در این راستا حدود 7000 حلقه چاه پروانه دار کشاورزی بعد از انقلاب حفاری شده است.

مهندس آمره ای همچنین به برنامه محوری وزارت نیرو با عنوان برنامه "سازگاری با کم آبی" اشاره کرد و بیان داشت: یکی از برنامه های محوری وزارت نیرو برنامه سازگاری با کم آبی است که شالوده ی آن مشارکت مردم در مدیریت منابع آب در بخش های مختلف شرب، صنعت و کشاورزی است به شکلی که ما باید در این برنامه مردم را به سمت مصرف بهینه آب ترغیب کنیم و امید است بتوانیم با واگذاری بخشی از تصدیگری های دولت به مردم این برنامه سازگاری را برای همیشه در سطح کشور و استان اجرا کنیم.

 

 

کد خبر: 1165
  تاریخ خبر : 22 اسفند 1397
 بهاری
 696
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 44
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 11,110
  • بازدید دیروز : 25,034
  • کل بازدید : 9,532,092
  • آخرین به روزرسانی : 3 فروردین 1403 11:39:46
  • شناسه IP شما : 3.235.75.229

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :