|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

روابط‌عمومی؛ مسئولیت اجتماعی

مسئولیت‌گریزی، آفتی است که برای هر سازمان و از جمله روابط عمومی‌ها می‌تواند خطرآفرین باشد. مسئولیت‌گریزی، به معنای نداشتن نوعی از مسئولیت و یا عدم فهم مسئولیت نیست، بلکه تعارضی برخورد کردن با مسئولیت‌های واقعی است.

اگر روابط عمومی ها را به عنوان واسطه ای بین سازمان و مردم بدانیم که وظیفه آگاهی رسانی به مردم از فعالیت سازمان و در مقابل، آگاه سازی مسئولان سازمان از خواست های مردم را برعهده دارند، مفهوم مسئولیت اجتماعی و درک آن آسان تر خواهد شد.

روابط عمومی ها باید ترسیم کننده وضعیت جامعه در ذهن تصمیم گیران باشند و مسائل و مشکلات مردم را به گوش مسئولان برسانند. در اینجا باید توجه کرد که بازنمایی نادرست از وضعیت، منجر به تصمیمات اشتباه می شود و مانع اصلاح خواهد شد. از طرف دیگر انتقال درست موجب بهبود و اصلاح رویه های گاهاً نادرست است.

مسئولیت اجتماعی در مورد وظیفه آگاهی رسانی روابط عمومی به مردم، اهمیت بیشتری پیدا می کند. در اینجا می توان دو نگاه مختلف را از هم جدا کرد: نگاه تبلیغی و نگاه مسئولانه. در نگاه تبلیغی روابط عمومی ها وظیفه تبلیغات برای سازمان خود را به عنوان اصل می پذیرند اما در نگاه مسئولانه، وظیفه آگاهی بخشی به جامعه با هدف ارتقای دانش و واقع گرایی در ارائه خدمات سازمان را برای خود قائلند.

یکی از اصولی که در مسئولیت اجتماعی روابط عمومی ها باید به آن توجه شود ارائه محتوا با هدف آگاهی عمومی است تا مردم از خطر گمراهی، مصون باشند. آگهی های عمومی، هشدارهای لازم را به مردم می دهد و درک جامعه را از مسائل پیرامون روشن تر می کند. بنابراین روابط عمومی ها باید مسئولیت اجتماعی را سرلوحه فعالیت خویش قرار دهند.

روابط عمومی‌ها اگرچه همیشه تلاش می‌کنند که به شکل مناسب از نظر فهم مسئولانه، مسئولیت‌محوری، مسئولیت‌خواهی، مسئولیت‌پذیری، و کلا تحقق مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه سازمانی، خود را در سطح قابل قبول یا فراتر از آن در سطح بسیار خوبی از این جهت مطرح نمایند، اما آنچه که در این زمینه تعیین‌کننده است، نه تنها فهم مسئولیت داشتن از منظر خود، بلکه مسئولیت دیدن جامعه و مردم در مورد سازمان و روابط عمومی آن است. دیدن، در اینجا، یک قدرت دو سویه است که باید در روابط عمومی به سمت مردم و مردم به سمت روابط عمومی باشد. این مسئولیت، زمانی دیده می‌شود که این دو نگاه با همدیگر در نقطه مطلوب تلاقی کنند.

آینده هر روابط عمومی مربوط به ترسیم جایگاه خود از نظر «مسئولیت اجتماعی» است. همه هنجارهای روابط عمومی‌ها و کارکردهای آنها نهایتا در قالب مسئولیت تعریف و دیده می‌شود. این قالب و جایگاه، فلسفه وجودی روابط عمومی را تضمین می‌کند. قالب و جایگاهی که باید بخوبی با فهم فلسفه روابط عمومی و ضرورت آن در جامعه همسو و همگام باشد.

کد خبر: 1340
  تاریخ خبر : 31 اردیبهشت 1398
 بهاری
 495
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 42
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 159
  • بازدید دیروز : 3,587
  • کل بازدید : 10,086,240
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 07:46:48
  • شناسه IP شما : 18.216.239.46

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :