|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیریت سیلاب های احتمالی موضوع گفتگوی ویژه خبری شبکه آفتاب

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی در گفتگوی ویژه خبری با شبکه استانی آفتاب به تشریح وضعیت منابع آب استان پرداخت.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی ، مهندس عزت اله آمره ای در این گفتگوی خبری گفت :در حال حاضر نزدیک به 80 درصد از ظرفیت مخزن سدهای استان پر شده است و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، حجم قابل ملاحظه‌ای از مخزن سدها را برای تسکین سیلاب‌های احتمالی آماده کرده ایم.

مهندس آمره ای با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون حدود 20کیلومتر از رودخانه‌های استان‌ لایروبی و بازگشایی شده است، بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، لایروبی حدود7 کیلومتر از رودخانه کرهرود، 10.5کیلومتر از سایر رودخانه‌های استان، 30 کیلومتر میله کوبی رودخانه های بزرگ و کرهرود، 97 کیلومتر مطالعات تعیین حد بستر و حریم رودخانه های استان، 10 کیلومتر مطالعات مرحله دوم ساماندهی تعیین حد بستر و حریم رودخانه های استان نیز در دستور کار قرار گرفته است. همچنین نقاط حادثه خیز  به دستگاه‌های مربوطه اعلام شده تا اقدامات لازم را برای عبور ایمن از سیلاب احتمالی  انجام دهند.

وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی تکمیل رینگ شمالی شهر اراک خبر داد و گفت: با تکمیل این رینگ، به زودی بخش های شمالی شهر اراک از جمله شهرک های الهیه، مشاور، جوادیه، الغدیر، شهرک بعثت، پردیس، حافظیه، حمید و... به شبکه آبرسانی از مخزن سد کمال صالح متصل خواهند شد.

مهندس آمره ای در ادامه این گفتگو به برنامه سازگاری با کم آبی نیز اشاره کرد و افزود: عوامل انسانی و عوامل طبیعی دلایل ایجاد چالش های آب در استان و کشور می باشد . عوامل طبیعی مانند بارندگی ها که در برخی از سال ها با کاهش بارندگی مواجه می شویم. اما عمده مطلب عوامل انسانی است که استفاده بی حد و اندازه از ذخایر منابع آب زیرزمینی و سطحی می باشد به طوری که 80 درصد، ما از منابع تجدید پذیرمان استفاده می کنیم در صورتی که استاندادردهای جهانی 40 درصد می باشد یعنی ما دو برابر استاندارد جهانی از منابع تجدید پذیر آب استفاده می کنیم و این باعث شده که سفره های آب زیرزمینی سال به سال کاهش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: بر اساس راهبردهای تعیین شده در سند ملی شورای عالی آب  باید در طول هفت سال آینده (افق سال۱۴۰۵ ) کاهش ۶۵۰ میلیون مترمکعبی مصارف منابع آب زیرمینی در استان مرکزی محقق شود یعنی برای هر سال ۱۲۰ میلیون مترمکعب در بخش های کشاورزی، صنعت، آشامیدنی و خدمات سهم مشخص شده است.

وی اظهار داشت: بیشترین هدررفت آب در حوزه کشاورزی رخ می‌دهد و نیاز است که گام‌های اصلاحی در شیوه‌های آبیاری و بهینه‌سازی مصرف با سرعت و دقت بیشتری از سوی دستگاه‌های متولی پی‌گرفته شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: تعدیل سهمیه مصارف آبی در حوزه کشاورزی اجتناب ناپذیر است و در گام نخست تغییر الگوی کشت و مقابله با برداشت‌های غیرمجاز باید برجسته شود.

وی ادامه داد: در حوزه صنعت نیز باید الگوی مصرف آب و نگرش صنعتگران به این حوزه پوست اندازی داشته باشد و نیاز است که پساب تصفیه‌خانه با بازچرخانی آب، جایگزین مصرف منابع آب‌های زیرزمینی شود.

مهندس آمره‌ای اظهار داشت: با گفتمان سازی هدفمند و داشتن نقشه راه می‌توان در  استان مرکزی برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی را تا ۹۰۰ میلیون مترمکعب کاهش مصرف برای هفت سال پیش رو اعمال کرد و این مهم در گرو تعامل مطلوب مدیریت استان در مقوله مدیریت منابع آب است.

وی افزود: درصد مصرف آب تجدید پذیر ۱۰۴درصد تعریف شده درحالی که استاندارد جهانی ۴۰ درصد است و اگر استان موفق به اجرای سند سازگاری با کم‌آبی شود به ۸۲ درصد آب تجدیدپذیر می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی اظهار داشت: توان اکولوژیک استان مرکزی دیگر کشش و پذیرش صنایع آب‌بر را ندارد و نیاز است که این مهم به عنوان سرفصل مهمی از سند مدیریت منابع آبی استان مرکزی  مصوب و در شورای عالی آب کشور نیزبه تصویب برسد.

مهندس آمره‌ای گفت: یکی از مسایل مهم تغییر الگو تولید مواد غذایی  در استان است که باید منطبق با شرایط کم‌آب باشد و در راستای امنیت مواد خوراکی نیز نیاز است اصلاحاتی در سند سازگاری با کم‌آبی لحاظ شود.

 

 

کد خبر: 1564
  تاریخ خبر : 25 آبان 1398
  آخرین به‌روزرسانی : 25 آبان 1398
 بهاری
 754
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 46
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 8,009
  • بازدید دیروز : 12,239
  • کل بازدید : 9,541,230
  • آخرین به روزرسانی : 3 فروردین 1403 11:39:46
  • شناسه IP شما : 54.221.26.137

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :