|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

جلسه هم اندیشی مجمع نمایندگان استان مرکزی با حضور مدیران عامل صنعت آب و برق برگزار شد

جلسه هم اندیشی مجمع نمایندگان استان مرکزی با حضور مدیران عامل صنعت آب و برق این استان در محل فرمانداری شهرستان محلات برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، در این جلسه که با حضور نمایندگان مردم استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، مهندس عزت اله آمره ای دبیر شورای انسجام بخشی مدیران عامل صنعت آب و برق استان مرکزی و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی ضمن معرفی کامل صنعت آب و برق، وظیفه هر دستگاه اجرایی را به تفکیک تشریح کرد.

مهندس آمره ای سپس در توضیح وضعیت منابع آب استان گفت: به برکت بارندگیهای دو سال گذشته که گاهاً بالاتر از میانگین بلند مدت بوده و به حدود 464 میلی متر هم رسیده سدهای کوچک و بزرگ استان از جمله دو سد الغدیرساوه و کمال صالح سرریز کردند.

وی در خصوص میزان آب در اختیار برای هر بخش در استان افزود:90 درصد منابع آب استان در اختیار بخش کشاورزی، 1.2 درصد در اختیار بخش خدمات، 2 درصد در اختیار بخش صنعت و 6.8 درصد در اختیار بخش شرب و محیط زیست است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی همچنین گفت: از 7200 حلقه چاه کشاورزی پروانه دار در استان 5200 حلقه چاه برقی شده و حدود 2000 حلقه چاه باقی مانده است و از نمایندگان خواست در مورد اعتبار مورد نیاز برای اجرای این امر مساعدت لازم را بعمل آورند.

وی ادامه داد: از 2600 حلقه چاه فاقد پروانه 1600 حلقه چاه به استناد قانون تعیین تکلیف چاههای فاقد پروانه مصوب سال 1387 در قالب فرم یک برای آنها پروانه صادر می شود و 1000 حلقه چاهی که بعد از سال 85 حفر شده اند در قالب فرم پنج قرار گرفته و قانون برای آنها هیچ گونه حقی قائل نیست.

مهندس آمره ای با اشاره به اینکه قانون تعیین تکلیف چاههای فاقد پروانه در سال 87 دارای نواقصی از جمله میزان برداشت می باشد چرا که میزان آب مشخص شده برای این چاهها بسیار کم و گاهی نیم لیتر می باشد که به هیچ وجه نمی توان با نیم لیتر آب کار کشاورزی انجام داد  از نمایندگان درخواست کرد در جهت رفع ابهامات اقدام نمایند و بر اساس نیاز متقاضیان بازنگری لازم انجام شود.

وی در زمینه تأمین آب شرب استان اظهار کرد: این شرکت برای تمام شهرهای استان مرکزی طرح آبرسانی دارد که این طرح ها یا اجرا شدند، یا در حال اجرا هستند و یا در دست مطالعه می باشند که با اجرای این طرحها استان هیچ گونه مشکلی در تأمین آب شرب نخواهد داشت.

مهندس آمره ای ادامه داد: از جمله این طرحها طرح آبرسانی از سد کوچری به خمین، محلات و نیمور، دلیجان و خمین،آبرسانی به شهر اراک از  سد کمال صالح،آبرسانی به شهر تفرش از چشمه هفتیان، آبرسانی به شهر جدید امیرکبیر،پروژه آبرسانی به شهر ساوه از خط انتقال سد کوچری می باشد که برخی از آنها اجرا شده و برخی در دست اجرا می باشد که با مشکلاتی همراه هستند و از نمایندگان خواست اقدامات لازم برای حل این مسائل و موانع صورت پذیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی خاطر نشان کرد: تا قبل از برنامه پنجم توسعه 80 درصد آب شرب مورد نیاز استان از طریق چاههای آب زیرزمینی تأمین می شد ولی توانستیم در قالب برنامه های چهارم و پنجم به همان اندازه که از آب های زیرزمینی استفاده می شد از آبهای سطحی نیز استفاده کنیم و در حال حاضر استفاده از آبهای زیرزمینی در استان به 50 درصد رسیده است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و استفاده از آبهای زیرزمینی کمتر شود.

مهندس آمره ای در ادامه با اشاره به عملکرد موفق شرکت آب منطقه ای مرکزی در مدیریت سیلاب سال 98 افزود: سیلاب سال 98 با کمترین خسارت و آسیب اتفاق افتاد، نقاط حادثه خیز شناسایی و رفع نقص و رودخانه هایی که آسیب پذیر بودند لایروبی شد.

وی ادامه داد: مهمترین تجربه موفقیت در کنترل و مدیریت سیلاب در استان استفاده از ظرفیت جوامع محلی از جمله دهیاری ها، شوراهای اسلامی شهر و روستا و سازمانهای مردم نهاد بود که در این زمینه شرکت آب منطقه ای مرکزی را همراهی کردند.

در ادامه جلسه دکتر علی اکبر کریمی نماینده مردم شهرستانهای اراک، خنداب و کمیجان و رئیس مجمع نمایندگان استان ضمن ابراز رضایت از عملکرد شرکت آب منطقه ای مرکزی تأکید کرد: باید پیگیریهای لازم در این زمینه بعمل آید که برداشت آب از چاههای کشاورزی فقط در زمان فصل کشت باشد و هیچ گونه برداشتی از منابع آب زیرزمینی در زمان غیرزراعی صورت نپذیرد.

 

 

کد خبر: 1699
  تاریخ خبر : 10 تیر 1399
  آخرین به‌روزرسانی : 10 تیر 1399
 کمال آبادی
 668
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 53
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 5,079
  • بازدید دیروز : 21,472
  • کل بازدید : 9,972,831
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 12:01:42
  • شناسه IP شما : 3.133.147.87

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :