|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

وضعیت بارندگی ها در سال آبی 93-1392در سطح استان مرکزی

مدیر دفتر مطالعات شرکت آب منطقه ای گفت :یکی از راهکارهای سازگاری با شرایط کمبود آب ،بهره برداری بهینه از منابع آبی است و این مهم جز با شناخت پتانسیل دقیق این منابع امکان پذیر نیست. به منظور این شناخت ما نیاز به آمار و اطلاعات دقیق نسبت به وضعیت منابع آبی داریم .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مهندس عزت اله آمره ای افزود: استان مرکزی با مساحتی در حدود 29450 کیلومتر مربع در محل تلاقی سه رشته کوه مهم زاگرس، البرز و ایران مرکزی واقع شده است.قرار گرفتن استان در نواحی میانی و شرقی سلسله جبال زاگرس، وجود ارتفاعات شرقی و شمالی استان و همچنین نواحی کم ارتفاع مرکزی باعث شده تا سیستم های بارانزایی که استان را تحت تاثیر قرار می دهند در نواحی مختلف آن بارشهای متفاوتی را نازل نمایند. روند تغییر بارش سالیانه در سطح استان به خوبی از بررسی متوسط بارندگی 30 ساله ایستگاه های مختلف قابل استنباط است. در یک جمع بندی کلی می توان گفت در سطح استان میزان بارش سالیانه از سمت جنوب غرب و غرب به سمت نواحی شرق و شمال شرق استان کاهش می یابد.البته در این روند کلی میکرو اقلیم هایی نیز وجود دارد که به تبعیت از عوارض سطح زمین و قرار گیری آنها در مسیر سیستم هایی بارانزا دارای بارش هایی کمتر یا بشیتر از نواحی همجوار خود می باشند.

وی ادامه داد:به منظور آگاهی از توزیع زمانی و مکانی ریزشهای جوی و دقت در ارایه آمار صحیح جهت برنامه ریزی بهتر در راستای استفاده بهینه از منابع آب سطحی،آمار ریزشهای جوی در 16 ایستگاه در سطح استان به عنوان ایستگاه های مبنا به صورت روزانه و تلفنی به امور مطالعات پایه منابع آب استان ارسال می گردد.

مهندس آمره ای در تحلیل وضعیت ریزشهای جوی مهر لغایت پایان شهریور سال آبی 93-1392 در ایستگاه های مبنا استان اظهار کرد: بر اساس الگوی دراز مدت بارش در سطح استان بارندگی ها می بایستی از اواسط مهر ماه شروع شونداما ارقام ثبت شده برای مهر ماه در ایستگاه های مبنای استان حکایت از عدم بارش در سطح استان داشت. در سطح کل استان با توجه به داده های دراز مدت برای ماه مهر نسبت به دوره آماری،کاهش بارندگی به میزان 100.00%رخ داده است.

در ماه آبان با ورود چندین سامانه مرطوب شاهد بارش های خوبی در سطح استان بودیم.عمده این بارش ها در اوایل آبان ماه به صورت باران و در اواخر این ماه به صورت برف در ارتفاعات گزارش شد.

این روند مناسب بارندگی در ماه آذر نیز تداوم داشت و بهترین آمار بارندگی مربوط به ایستگاه های هندودر،آستانه و شازند بود. با توجه به سردی هوا این بارشها در بسیاری از مناطق استان به صورت بارش برف گزارش گردید.

در دی ماه بارش برف تداوم داشت و بیشترین مقادیر بارش در نواحی جنوب غرب و جنوب استان و بعد از آن نواحی غربی و مرکزی نازل شد.در بهمن ماه سال آبی جاری هر چند میزان بارش ها در سطح استان در اغلب ایستگاه ها از مقدار درازمدت آنها کمتر بود ولی عمده بارندگی ها به صورت برف نازل گردید.

با پایان ماه بهمن و شروع اسفند طی تقریباً یک دوره بیست روزه شاهد قطع بارندگی ها در سطح استان بودیم اما در روزهای پایانی اسفند با ورود چند سامانه بارشی در استان ارقام بسیار خوب بارندگی در اغلب مناطق استان ثبت گردید.در فروردین ماه نیز شاهد بارش هایی در سطح استان بودیم اما این ریزش ها گستردگی و یکنواختی بار شهای ماه اسفند را نداشت اما نقش موثری در روانابهای سطحی استان ایفا کرد.

در اردیبهشت ماه نیز شاهد بارشهایی در اغلب مناطق استان بودیم.با آغاز خرداد ماه و مطابق با الگوی دراز مدت بارش در استان تنها مواردی از بارش رگباری در استان ثبت شد.در ماه های تابستان نیز به جز یکی دو مورد گزارشی از بارندگی در استان ارایه نگردید که این موضوع با روند دراز مدت بارش در استان هماهنگی دارد.

مدیر دفتر مطالعات شرکت آب منطقه ای مرکزی افزود:در سطح استان و مقایسه بارندگی تا انتهای شهریور ماه سال 93-1392 نسبت به سال گذشته یعنی انتهای شهریور 92-1391 در برخی مناطق استان شاهد افزایش بارندگی هستیم.بیشترین افزایش بارندگی طی این مدت مربوط به ایستگاه های اراک و کمیجان به ترتیب به میزان 61.55%و 42.35% می باشد.کمترین میزان افزایش بارندگی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل مربوط به ایستگاه ساوه به میزان 0.37% بوده است.در برخی ایستگاه ها نیز شاهد کاهش بارندگی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم که از جمله می توان به ایستگاه های دوریدان و هندودر اشاره کرد.

وی ادامه داد:در مقایسه با ارقام درازمدت بارندگی ایستگاه های اراک و شازند بیشترین میزان افزایش بارندگی را نسبت به بارندگی دوره دراز مدت داشته اند.و ایستگاه های دوریدان و هندودر نسبت به دوره درازمدت کاهش بارندگی را داشته اند.

مهندس آمره ای در پایان گفت:در یک جمع بندی کلی میزان بارندگی تا پایان شهریور ماه سال آبی 93-1392 نسبت به سال آبی 92-1391 در سطح استان 17.04% افزایش و نسبت به دوره آماری دراز مدت 2.32%کاهش داشته است.

 

 

کد خبر: 264
  تاریخ خبر : 4 آذر 1393
  آخرین به‌روزرسانی : 7 اردیبهشت 1395
 مسعود بهاري
 981
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 22
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 81
  • بازدید دیروز : 3,949
  • کل بازدید : 10,082,575
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 07:46:48
  • شناسه IP شما : 3.138.125.2

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :