|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مهندس آقازاده استاندار مرکزی:

سد کمال صالح نماد اراده ملی/صرفه جویی در مصرف آب و برق اولویت استان

آقازاده استاندار مرکزی در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان که در محل سد کمال صالح برگزار شد ، بر مدیریت بهینه مصرف آب و برق در استان بویژه در ایام تابستان تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی:استاندار مرکزی با تاکید بر مصرف بهینه آب و برق در تابستان اظهار داشت : باید نظارت و کنترل در مصرف آب و برق را تاپایان تابستان لحاظ کنیم که در این راستا مشارکت مردم و مسئولین را می طلبد تا از این بحران گذر کنیم . آقازاده گفت : با توجه به اینکه همچنان کشور و به تبع آن استان با یک تنش آبی مواجه است انتظار می رود شهروندان در صرفه جویی آب و برق نهایت همکاری و مساعدت را داشته باشند . استاندار مرکزی با اشاره به ایجاد نقص فنی در دو نیروگاه کشور و خارج شدن موقت آن از مدار افزود :چنانچه مردم ۱۰ درصد صرفه جویی در مصرف برق در شبانه روز را داشته باشند کاستی پنج هزار مگاوات تولید برق جبران می شود . وی با بیان اینکه در حال حاضر در مصارف برق صنعتی ، کشاورزی و مصارف خانگی مشکلات زیادی سد راهمان است اظهار داشت : قطعی برق میلیونها تومان خسارت به واحدهای صنعتی ، تولیدی ، کشاورزی و همچنین خانگی وارد می کند که می طلبد مردم و ادارات نهایت صرفه جویی در مصرف برق را لحاظ کنند . نماینده عالی دولت در استان تصریح کرد: درطول یک هفته که ساعات کاری ادارات تغییر یافته ۴۰ مگاوات در برق استان ذخیره سازی صورت گرفته که جای تقدیر دارد . آقازاده در خصوص مصرف بهینه برق در صنایع اظهار داشت : تمهیدات نسبتا قابل قبولی در برخی از شهرک های صنعتی صورت گرفته و با توجه به پیک مصرف برق در طی هفته ، فعالیت تولیدی خود را در پنجشنبه و جمعه انجام دهند که این اقدام نتایج رضایت بخشی را به همراه داشته است . استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود بر مصرف بهینه آب نیز تاکید کرد و افزود : در شرایط کنونی کشور و به تبع آن استان در خصوص کمبود آب، نیاز است مصارف آب صنعت ، کشاورزی و خانگی کنترل و به حداقل برسد و این مهم مشارکت مردم و تمامی دستگاه های اجرایی را می طلبد . آقازاده با تاکید بر اینکه فرمانداران نیز درشهرستانها اقدامات کنترلی و نظارت در مصرف برق و آب را در اولویت برنامه های خود داشته باشند اظهار داشت : در ابتدای سال مقرر شد شورای آب در شهرستانها نیز هر دوهفته تشکیل شود که در برخی شهرستانها این اقدام عملی نشد که انتظار می رود با توجه به تنش آبی اقدامات لازم در این بخش صورت گیرد . آقازاده از سد کمال صالح به عنوان یک برند مهندسی پیچیده در کشور و نماد اراده ملی یاد کرد و گفت :با توجه به شرایط کنونی حاکم بر کشور که با کمبود آب آشامیدنی دربسیاری از شهرها مواجه هستیم با تدبیر و مدیریت دوراندیشی و تلاش متخصصین با احداث سد کمال صالح ، استان از یک آرامش نسبی از نظر تامین آب آشامیدنی برخوردار است. وی ادامه داد : قبل از بهره برداری از سد کمال صالح استان هم از لحاظ مشکلات و تنش آبی و همچنین کیفیت پایین آب آشامیدنی مواجه بود که خوشبختانه با تلاش متخصصین امر ، استان از این نعمت بزرگ آبرسانی
بهره مند شده است وی گفت : در حال حاضر از هزار روستای استان مرکزی ۲۰ روستا با تانکر آبرسانی می شود و امید است با نظارت بیشتر و همکاری و مشارکت مردم و دستگاه ها صرفه جویی های لازم در تمام بخش ها لحاظ شود .

در ادامه این جلسه مهندس عزت اله آمره ای مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: امروز ادبیات جدیدی در وزارت نیرو وجود دارد و وزارت نیرو به عنوان مطالبه گر از دیگر دستگاه های دولتی می باشد که آب، این منبع حیاتی با ارزش را چگونه مدیریت ، بهروری و به چه روشی مصرف کرده اند .

وی افزود: از سیاست های ما در کاهش آب مصرفی در بخش کشاورزی اصلاح الگوی کشت و عدم کشت محصولات پرآب بر مانند هندوانه و لوبیا و کشت محصولات کم آب خواه می باشد. وی ادامه داد: از دیگر اقدامات، اجرای سیستم های تحت فشار آبیاری و ممنوعیت گسترش سطح زیر کشت و کنترل ساعت کارکردهای چاه ها و تعیین تکلیف چاه های فرم 5 می باشد، این در حالی است که چاه های دو منظوره پرورش ماهی در شش ماهه دوم سال باید خاموش باشند و انهار نیز باید در نیمه دوم سال به رودخانه های استان سرازیر شوند.

وی در خصوص آب مصرفی در صنعت و خدمات نیز گفتند: توسعه چمن در فضاهای شهری محدود و ممنوع شده و سطح چمن ها هم باید کاهش یابد.

مهندس سجادی هزاوه فرماندار فراهان نیز گفت: در شهرستان فراهان توانستیم با کم کردن سطح زیر کشت هندوانه و صیفی جات و جایگزین کردن گیاهان کم آب خواه در کاهش مصرف آب رشد خوبی داشته باشیم .

وی افزود: اگر ما شیوه مصرف خود را اصلاح نکنیم تامین آب های جدید هم مشکلی از ما حل نخواهد کرد.وی ادامه داد: استفاده فراگیر از کنتورهای هوشمند نیز گام دیگری است که شورای حفاظت از منابع آب شهرستان فراهان برای سازگاری با کم آبی پیگیری می کند.

در ادامه جلسه مهندس میرزایی فرماندار شازند نیز گزارشی از میزان بارش ها در شهرستان شازند ارائه نمودو توضیحاتی در خصوص طرح تعادل بخشی دادند .

وی یکی از مهمترین راهکارهای سازگاری با کم آبی را مدیریت مصرف و جلوگیری از برداشت چاه های غیر مجاز و اضافه برداشت چاه های مجاز عنوان کرد.

 

کد خبر: 961
  تاریخ خبر : 23 تیر 1397
  آخرین به‌روزرسانی : 23 تیر 1397
 بهاری
 697
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 37
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 9,964
  • بازدید دیروز : 25,034
  • کل بازدید : 9,530,946
  • آخرین به روزرسانی : 3 فروردین 1403 11:39:46
  • شناسه IP شما : 54.225.35.224

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :