|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

دومین کارگروه‌ اجرایی نظام مدیریت کیفیت منابع آب منطقه چهار کشور

سامانه مشترک اطلاعات کیفی آب و آبفا راه اندازی می شود

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره برداری و حفاظت آب و آبفا وزارت نیرو با بیان اینکه وزارت نیرو جذب مشارکت‌های مردمی در مدیریت منابع آب دشت ها را به عنوان یک سیاست دنبال می‌کند گفت: این رویکرد یک بازی برد برد است و وزارت نیرو این سیاست را با جدیت دنبال می‌کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه مرکزی: جواد میبدی در دومین کارگروه‌ اجرایی نظام مدیریت کیفیت منابع آب منطقه چهار کشور که با حضور مدیران عامل شرکت های آب منطقه‌ای استان‌های مرکزی، همدان، لرستان، کرمانشاه و ایلام برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت بحرانی منابع آب در کشور بحث کیفیت منابع را نیز شامل می شود و آلایندگی‌هایی همچون آلایندگی با نیترات، فلزات سنگین و ... را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه وجود آلایندگی‌ها باعث توجه به امر پایش مداوم و کیفیت بخشی منابع آب شده است، گفت: بحث توجه به کیفی‌سازی منابع آب از سال ١٣٩٣ آغاز شده است که در این راستا شرکت آب و فاضلاب در حوزه رصد کیفیت منابع آبی آزمایشگاه مناسبی در اختیار دارد و در امر کیفی‌سازی تلاش‌های خاصی داشته است، اما شرکت‌های آب منطقه‌ای عموما در حوزه کمیت و تامین آب کار کرده اند و در زمینه کیفیت بویژه در حوضه آبریز اقدامی صورت نگرفته است.

میبدی با بیان اینکه با توجه به اهمیت موضوع کیفی‌سازی منابع آب،  شرکت‌های آب منطقه‌ای تصمیم بر ورود به عرصه همسو با شرکت‌های آب و فاضلاب گرفتند، افزود: در سال ٩٤ و ٩٥ بحث ساختار مدیریت کیفیت منابع آب مورد توجه قرار گرفت و لازم است که تکمیل این ساختار با جدیت دنبال کرد.

وی با اشاره به اعتبارات مناسب در نظر گرفته شده در حوزه اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب در قالب اوراق مشارکت افزود: براساس تصمیمات اتخاذ شده در نظر است که بخشی از اعتبارات مورد نیاز طرح تعادل‌بخشی از هزینه‌های جاری اختصاص یابد، همچنین باید در حوزه پایش کیفیت منابع آب نیز اطلاعات جامع تهیه شود.

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره برداری و حفاظت آب و آبفا وزارت نیرو با تاکید بر ضرورت توجه به پایش منابع آلوده‌کننده آب و شکل‌گیری تعامل موثری بین شرکت آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب روستایی و شهری و استفاده از ظرفیت هر دو شرکت، گفت: در سال 96 کارگروه اجرایی نظام مدیریت کیفیت منابع آب با هم‌افزایی شرکت آب‌منطقه‌ای، آب و فاضلاب شهری و روستایی، محیط زیست و وزارت بهداشت شکل گرفت که دارای 5 سرفصل شناسایی منابع آلاینده، تهیه بانک اطلاعاتی جامع و آنلاین، تدوین برنامه اجرایی و ارائه راهکار، اطلاع‌رسانی و حفاظت از منابع آبی و برنامه ایمنی آب است.

وی با بیان اینکه علیرغم تنگناهای مالی، برخی از شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌های کشور مراحل و سرفصل‌های این کارگروه را موفقیت دنبال کرده‌اند و حائز رتبه‌های بالا شده‌اند و نتیجه فعالیت‌های آنها منتهی به کاهش آلاینده‌های منابع آب و نمایش اثربخشی برنامه‌های کارگروه شده است، تصریح کرد: باید ساختار مدیریت کیفیت منابع آب، تامین اعتبارات و پایش مستمر روند کار در اولویت‌ کار قرار گیرد. بحث کیفی‌سازی منابع آبی و شناسایی آلاینده‌ها موضوعی نیست که بتوان ساده از کنار آن عبور کرد و مدیران عامل نیز خود باید در جریان جزئیات برنامه‌های پایش باشند تا بتوان مدیریت کیفی منابع آب را به سرانجام رساند.

میبدی با تاکید بر اینکه با مدیریت درست و بجا علیرغم تنگناهای مالی می‌توان وضعیت منابع آب سطحی را بهبود بخشید، افزود: در کنار اعمال مدیریت درست، وزارت نیرو جذب مشارکت‌های مردمی در مدیریت منابع آب دشت ها را به عنوان یک سیاست دنبال می‌کند و معتقد است باید با پشتوانه مردمی امور را پیش برد، دشت‌ها را به مردم واگذار کرد و تنها با اهرم نظارتی امور را دنبال کرد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر دشت های شیروان، رفسنجان، همدان و ... در قالب یک تفاهم‌نامه به تشکل‌های مردمی واگذار شده است و وزارت نیرو و شرکت‌های آب منطقه‌ای بر شرایط و عملکرد تشکل‌ها نظارت دارند، این واگذاری باعث شده است که مردم خود متعهد به بستن چاه‌های غیرمجاز باشند و کنتور‌های حجمی هوشمند را بر روی‌ چاه‌ها نصب کنند و قطعا این امر آب قابل برنامه‌ریزی را برای کشور تامین می‌کند و در این شرایط دستگاه‌های اجرایی براساس تعهد خود در این تفاهم‌نامه موظفند برای تامین آب مورد نیاز خود در دشت‌ها با جلوگیری از حفر چاه آب مدیریت شده را از مردم بخرند.

میبدی با بیان اینکه این رویکرد یک بازی برد برد است و وزارت نیرو این سیاست را با جدیت دنبال می‌کند، گفت: جذب مشارکت مردم در مدیریت این حوزه روند کنترل و نظارت را تسریع و تسهیل می‌کند و قطعا اثربخشی این اقدام در طولانی مدت مشهود خواهد بود و حداقل 5 استان حاضر در این کارگروه می‌توانند یکی از دشت‌های خود را به مردم واگذار کنند.

 

کد خبر: 971
  تاریخ خبر : 15 مرداد 1397
  آخرین به‌روزرسانی : 15 مرداد 1397
 بهاری
 566
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 19
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 4,229
  • بازدید دیروز : 21,725
  • کل بازدید : 10,021,385
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 12:01:42
  • شناسه IP شما : 18.221.53.209

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :