بررسی گرانیتوئیدهای شمال شرق تفرش

چکیده:

توده نفوذی مورد بررسی در شمال شرق تفرش قرار گرفته و جزئی از زون آتشفشانی ارومیه دختر محسوب می گردد. این توده به صورت کامل در سنگهای آتشفشانی ائوسن تزریق شده است.
براساس آنالیزها و مطالعات میکروسکپی ترمهای مختلف سنگهای منطقه شامل دیوریت، دیوریت کوارتزدار، تونالیت و گرانودیوریت می باشند.پدر نمودار تغییرات اکسیدهای اصلی در مقابل سیلیس و ضریب تفریق (D-I) روند تفریق به خوبی نشان داده می شود. اصولاً براساس نمودارهای موجود سنگهای ماگمایی منطقه ماهیت کالکوآلکالن را نشان می دهد. نهایتاً با توجه به نمودارهای موجود جایگاه تکتنوماگمایی گرانیتوئیدهای تفرش در محدوده کمربندهای زون فرورانش قوس قاره ای می باشد.

مقدمه:

سنگهای نفوذی منطقه مورد مطالعه در حوالی شهرستان تفرش از توابع استان مرکزی در 221 کیلومتری جنوب غربی تهران قرار گرفته اند. راه آسفالته ساوه سلفچکان مهمترین محور ارتباطی محسوب می گردد که از طریق راه فرعی قاهان می توان به منطقه دسترسی پیدا کرد. نفوذی های منطقه به صورت کوه های مرتفع و ستیغ سازی در اطراف روستاهای کاسوا، نویس و سرآبادان رخنمون دارند. این توده دارای مساحتی حدود 65 کیلومتر مربع می باشد. ناحیه مورد مطالعه بخشی از چهارگوش قم می باشد که از نظر زمین شناسی بخشی از کمربند آتشفشانی ارومیه دختر واقع در پهنه ایران مرکزی است.
سنگ های نفوذی منطقه عامل اصلی دگرسانی گرمابی  و دگرگونی مجاورتی سنگهای در برگیرنده خود می باشد. گسلهای اصلی منطقه با امتداد شمال غرب - جنوب شرق و شمال - جنوب نقش تعیین کننده ای در سرگذشت زمین شناسی از جمله کنترل حوضه های رسوبی و فرایندهای آتشفشانی ایفا نموده اند.

  تاریخ ثبت : 1 اسفند 1394
 مدیر سایت
 1015