10- پایگاه اطلاع رسانی الکترونیک:
روابط عمومی الکترونیک به لحاظ مفهومی فرقی با روابط عمومی سنتی ندارد . در روابط عمومی الکترونیک ما از کاغذ استفاده نمی کنیم و شاید وجه تمایز اصلی روابط عمومی الکترونیک و روابطعمومی سنتی به لحاظ شکلی در همین نکته نهفته باشد؛ چون همه ابزارند و معمولا از ابزار برای رسیدن به اهداف که در فلسفه وجودی هنر هشتم نهفته شده استفاده می شود.
به طور کلی، اینترنت کار کارشناسان روابط عمومی را آسان تر کرده است. کارگزاران روابط عمومی به واسطه استفاده از پایگاه ها و سایت ها و پست الکترونیک با سرعت بیشتر به مخاطبانی بیشتر دسترسی پیدا می کنند.
یکی از مزیت های اصلی روابط عمومی الکترونیک، تعاملی بودن آن است. کارگزاران روابط عمومی می توانند از طریق تریبون های آزاد فهرست پستی با همکاران خود در سراسر جهان تعامل داشته باشند و اینترنت این تعامل را آسان تر کرده است.
در فرم سنتی روابط عمومی، انتقال اطلاعات به طور ناقص صورت می گیرد و هزینه های زیادی صرف اشتباهات می شود. به اعتقاد دکتر مارلو ، این اشتباهات و افزایش هزینه ها سبب شده تا کارگزاران روابط عمومی به استفاده از خدمات فناوری اطلاعات به ویژه روابط عمومی الکترونیک گرایش بیشتری پیدا کنند.
همچنین از روابط عمومی الکترونیک می توان برای توسعه طرح های موجود روابط عمومی استفاده کرد که باعث توسعه فعالیت های سنتی آن نیز می شود. به علاوه روابط عمومی الکترونیک، رابطه موجودبین متخصصان روابط عمومی و روزنامه نگاران را تغییر داده و این امر نشانگر این است که روابط عمومی از پوسته یک شغل رابطه یی صرف خارج خواهدشد و به جایگاه شایسته و بایسته خود دست می یابد.
مساله دیگر که در این زمینه می توان به آن اشاره کرد این است که روابط عمومی الکترونیک یک چرخه خبری 24 ساعته به وجود آورده است ، یعنی مخاطبان سازمان شما در هر زمان و مکان که اراده کنند می توانند به مطالب مورد دلخواه خود دست پیدا کنند.در واقع، روابط عمومی الکترونیک محدودیت های موجود را از بین برده است . شما در روابط عمومی الکترونیک با تک تک مخاطبان در ارتباط هستید.
ویژگیهای روابط عمومی الکترونیکی و دیجیتالی:
روابط عمومی در جوامع اطلاعات آینده نقش مهمی در امر اطلاع رسانی بهینه، ارائه سرویسها و خدمات به تک تک افراد جامعه خواهد داشت. ویژگیهای خاص روابط عمومی دیجیتال سبب تسهیل دسترسی شهروندان و مخاطبان به اطلاعات و خدمات مورد نیاز و کاهش هزینهها خواهد شد.
در روابط عمومی الکترونیکی بهرهگیری از فناوریهای نوین هدف نیست بلکه وسیله است، وسیلهای در جهت ارائه خدمات و سرویسهای مورد نیاز به مخاطبان.
روابط عمومی دیجیتالی در قید زمان و مکان نیست. خدمات و اطلاعات در تمامی روزها و ساعات در دسترس شهروندان و مخاطبان قرار میگیرد.
روابط عمومی دیجیتالی ارتباطی دو سویه بین سازمان ها و مردم حاکم میکند.
مخاطب در روابط عمومی دیجیتالی جمع نیست بلکه فردی است، در روابط عمومی الکترونیکی باید پاسخگوی تک تک اعضای جامعه اطلاعات بود.
روابط عمومی الکترونیک، از ضرورتهای اجتنابناپذیر دولت الکترونیک بوده و روابط عمومی است که میتواند و باید زمینههای لازم و بسترسازی مناسب را برای تحقق دولت الکترونیک فراهم نماید؛ چراکه هرگونه بیتوجهی نسبت به تربیت شهروند الکترونیک، باعث خواهد شد انرژی و هزینههای مربوط به ایجاد دولت الکترونیک هدر رفته و آن را با شکست مواجه کند.
با این توضیح،اصحاب روابط عمومی ناگزیرند به استقبال فناوری های جدید بروند تا به تصورغالب مبنی بر ناکارآمدی روابط عمومی ها در دستگاه ها و سازمان های اجرایی پایان دهند که از جمله فعالیت های اجرا شده توسط روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی در زمینه مدیریت پایگاه اطلاع رسانی الکترونیک و ارتباط با خبرگزاری ها و وب سایت های مختلف می توان به موارد زیر اشاره کرد:
-تعداد خبر ارسال شده به رادیو اینترنتی:
2-تعداد خبر ارسال شده به تلویزیون اینترنتی
3-تعداد خبر پخش شده در رادیو اینترنتی
4-تعداد خبر پخش شده در تلویزیون اینترنتی