1- تدوین برنامه عملیاتی:
برنامهریزی عبارت است از فرایندی دارای مراحل مشخص و به هم پیوسته برای تولید یک خروجی منسجم درقالب سیستمی هماهنگ ازتصمیمات
برنامهریزی عملی است خردمندانه و ارادی،در جهت تعیین سازماندهی و زمان بندی مجموعهاقدامات هماهنگ و سازگاری که مصمم به انجامآنها هستیم با هدف از پیش تعیین شده در مدت زمان مشخص، بر اساس منابع بالقوه و بالفعل درمحیطی درونی و تحت تأثیر محیط بیرونی بااستفاده از ابزار و فنون مناسب و لازم برایبرنامهریزی با توجه به منابع مالی موجود و یاقابل دستیابی.
برنامهریزى، قبل از هر گونه اقدام، مسئلهاى عقلى است و به تبیین و استدلال چندانى نیاز ندارد و روشن است که اقدام به هر کارى، بدون بررسى جوانب مختلف آن و قبل از برنامهریزى لازم، بیانگر نقصان عقل یا عدم بهرهگیرى مناسب از این نعمت بزرگ الهى است و پیروزى و موفقیت در کار را نصیب انسان نخواهد کرد. فلسفه ی برنامه ریزی به عنوان یک نگرش و راه زندگی که متضمن تعهد به عمل بر مبنای اندیشه، تفکر و عزم راسخ به برنامه ریزی منظم و مداوم می باشد، بخش انفلاک ناپذیر مدیریت است؛ فرد
و سازمان برای رسیدن به اهداف خویش نیاز به برنامه ریزی دارند، بنابراین برنامه ریزی، برای رسیدن به جزئیترین اهداف یک واقعیت انکار ناپذیر است. نیاز به برنامه ریزی از این واقعیت نشأت گرفته است. همۀ نهادها در محیطی متحول فعالیت می کنند.
یکی از برنامه ریزی ها در روابط عمومی برنامه ریزی و تدوین برنامه عملیاتی است. برنامه عملیاتی یک نقشه و برنامه عملیاتی دقیق است که اقدامات لازم برای رسیدن به هدف را به صورت کامل و جامع ترسیم می نماید. تولید یک طرح عملیاتی معمولا به صورت گام به گام ترسیم شده و گروه یا فرد را برای رسیدن به هدف غایی هدایت می نماید، این اقدامات، پایه های اصلی و بنیان کسب و کار را تقویت بخشیده و موجب استحکام عملیات تجاری در بازه های زمانی برنامه ریزی شده می شود، لذا مدیریت چنین برنامه هایی توسط یک فرد یا گروه به عنوان مدیر پروژه قابل رصد و اندازه گیری است.
برای برنامه ریزی یک طرح عملیاتی نخست باید اهداف و وظایف اعضای تیم مشخص گردد، سپس اعضا باید در روند برنامه ریزی مشارکت داده شده و گزینه های مطرح شده را تجزیه و تحلیل نمایند، هرگونه ابهام زدایی در اجرای طرح های عملیاتی از اوجب واجبات در اینگونه طرح ها به شمار می رود و در نهایت پرداختن به جزئیات و کلیات این برنامه می تواند اطمینانی را برای رسیدن به موفقیت تضمین نماید.
روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی نیز برای ایفای نقش کلیدی خود در شرکت به عنوان یک عنصر کارآمد هر ساله با تدوین برنامه عملیاتی و برنامه ریزی در قالب برنامه عمل مشخص تلاش دارد ضمن رعایت اصول اخلاقی و حرفه ای روابط عمومی، نفوذ در افکار عمومی و هدایت آن را تسهیل نماید.