روابط عمومی و برنامه ریزی (برنامه ریزی استراتژیک)
سازمانها و موسسههای اداری امروز، به حدی پیچیده شدهاند که بدون اقدام به برنامهریزیهای دقیق، امکان ادامه حیات ندارند. برنامهریزی مستلزم آگاهی از فرصتها و تهدیدهای آتی و پیشبینی شیوة مواجهه با آنهاست برنامه ریزی از وظایف بسیار مهم مدیران است و با سایر وظایف آنها نیز ارتباط دارد.
اگر نگرش مبتنی بر برنامهریزی به سراسر زندگی افراد تسری یابد، نوعی تعهد به عمل بر مبنای تعقل و تفکر آیندهنگر و عزم راسخ بر استمرار آن، برایشان ایجاد میشود. بعلاوه تحقق اهداف فردی و سازمانی نیز مستلزم برنامهریزی است. به طوری که حتی برای نیل به اهدافی بسیار جزئی و زودگذر نیز باید برنامهریزی شود.
در واقع نیاز به برنامهریزی از این مسأله ناشی میشود که همه سازمانها با فعالیت در محیطهای پویا، درصدد آنند که منابع محدود خود را برای رفع نیازهای متنوع و رو به افزایش خود صرف کنند. یکی از این محیطها روابط عمومی است. زیرا روابط عمومی در جریان تمام برنامه ریزیهای سازمانی نقش مهمی را عهده دارد چرا که هم در شناخت فرصتها و تهدیدها به برنامه ریزان کمک شایان توجهی را می نماید و هم با دسترسی به نیاز مخاطبان تلاش برنامه ریزان را به سمتی متمرکز می کند که برآورنده نیاز مخاطبان باشد و این امر خود زمینه ساز جنب منفعت برای سازمان خواهد بود.
این مساله هم محقق نخواهد شد مگر با برنامه ریزی در روابط عمومی که مستلزم شناخت ازاهداف، ضرورتها، کارکردها و اقسام برنامه ریزی می باشد.
2- برنامه ریزی استراتژیک:
برنامه ریزی استراتژیک بر تغییر و شرایط محیطی متمرکز می شود و برای برخورد با آنها استراتژیهای مناسب اتخاذ می کند.
برنامهریزی استراتژیک گونهای از برنامهریزی است که در آن هدف، تعریف و تدوین استراتژیهاست. از آنجایی که استراتژی میتواند عمر کوتاه یا بلند داشته باشد برنامهریزی استراتژیک میتواند برنامهریزی بلندمدت یا کوتاهمدت باشد اما رویکردی متفاوت دارد.
برنامه ریزی استراتژیک یک فرآیند است.اجرای این فرآیند باید بر اساس مراحل مشخص و از پیش تعیین شده انجام شود. تعریف مراحل در قالب مدل انجام می شود.بسته به نوع سازمان، شرایط حاکم بر آن و... مدل های مختلفی از برنامه ریزی استراتژیک توسعه داده شده است. هر فرآیند برنامه ریزی استراتژیک باید بر اساس یکی از این مدلها اجرا شود.
برنامه ریزی استراتژیک دارای مزایای زیادی است که از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- قبل از پیش آمدن مشکلات احتمالی از وقوع آنها خبر میدهد.
- به علاقمند شدن مدیران به سازمان کمک میکند.
- تغییرات را مشخص کرده و شرایط عکسالعمل در برابر تغییرات را فراهم میکند.
- هر نیازی را که برای تعریف مجدد سازمان ضروری است تعیین میکند.
- برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده بستر مناسب ایجاد میکند.
- به مدیران کمک میکند که درک روشنتری از سازمان داشته باشند.
- شناخت فرصتهای بازارهای آینده را آسانتر میسازد.
- دیدی هدفمند از مسائل مدیریت ارائه میدهد.
- قالبی برای بازنگری اجرای برنامه و کنترل فعالیتها ارائه میدهد.
- به مدیران کمک میکند که تا در راستای اهداف تعیین شده تصمیمات اساسی را اتخاذ کنند.
- به نحو مؤثرتری زمان و منابع را به فرصتهای تعیین شده تخصیص میدهد.
- هماهنگی در اجرای تاکتیکهایی که برنامه را به سرانجام میرسانند بوجود میآورد.
- زمان و منابعی را که باید فدای تصحیح تصمیمات نادرست و بدون دید بلندمدت گردند، به حداقل میرساند.
- قالبی برای ارتباط داخلی بین کارکنان به وجود میآورد.
- ترتیبدهی اولویتها را در قالب زمانی برنامه فراهم میآورد.
- مزیتی برای سازمان در مقابل رقیبان به دست میدهد.
- مبنایی برای تعیین مسئولیت افراد ارائه داده و به موجب آن افزایش انگیزش را باعث میشود.
- تفکر آیندهنگر را تشویق میکند.
- برای داشتن یک روش هماهنگ، یکپارچه همراه با اشتیاق لازم از سوی افراد سازمان در برخورد با مسائل و فرصتها، انگیزش ایجاد میکند.
به منظور استقرار و کسب تفاهم متقابل بین شرکت و ذینفعان روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی به فراخور زمان و شرایط دست به برنامه ریزی استراتژیک در بازه های مختلف زمانی می زند تا فعالیت ها به صورت مشخص و مدون و آگاهانه در راستای امور مربوطه پیش برود.
کد خبر: 1327
تاریخ خبر : 28 اردیبهشت 1398
آخرین بهروزرسانی : 28 اردیبهشت 1398
بهاری
524