|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

افکار سنجی در روابط عمومی (نظر سنجی)

افکار عمومی یکی از جنجالی ترین موضوعات در علوم اجتماعی است که از دو واژه نظرخواهی و عمومی، گرفته شده است. افکار عمومی برخاسته از ضمیر باطن یک ملت و نوعی واکنش مردم است نسبت به موضوعی که در سرنوشت آنها تاثیر می گذارد. این واژه در اصل به معنی نظر بوده است. آلن بیرو در تعریف آن می نویسد: افکار عمومی عبارتند از «طرز تلقی و واکنش جمعی و مشهود اکثریت افراد یک جامعه در مقابل رویدادهای اجتماعی که اغلب مهم تلقی می شوند.» مطالعه افکار عمومی و شناخت آن که ارتباط نزدیکی به شناخت مردم دارد، از قرن ها پیش مورد توجه سیاستگزاران (اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی) بوده است.

1- نظر سنجی:

نظرسنجی نوعی روش تحقیق پیمایشی  است که در آن دیدگاه گروهی از افراد در مورد یک موضوع مورد مطالعه قرار می‌گیرد. برای این کار، تعدادی پرسش محدود دربارهٔ موضوع مورد نظر تهیه می‌شود و نظرنمونه ای  از جامعه دربارهٔ آن‌ها پرسیده می‌شود.

نظرسنجی یک ابزار موثر، ساده و فوق العاده ارزان برای دستیابی به اطلاعات ارزشمند است که مستقیما از پاسخ دهندگان موردنظر دریافت می گردد.

مراحل نظر سنجی شامل طرح اهداف نظرسنجی، طرح سوالات، پخش سوالات، جمع آوری داده ها و تحلیل اطلاعات می باشد.

در کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه، به منظور تحقق یافتن اهداف، وضوح و شفافیت فرآیندهای داخلی، استفاده بهینه از موقعیت ها، جلوگیری و پیشگیرانه عمل نمودن به جای اصلاح خطاها، بهبود فعالیت ها و ارتقاء کارآیی در سازمان به جهت بروز عدم انطباق، رضایت کارکنان و مشتریان، صرفه جویی در هزینه و زمان، بهبود مستمر فرایند ها رو به گسترش بوده و نهایتاً اینکه نظرسنجی از دیدگا های مشتریان می تواند تمامی برنامه های پیش گفت را تحت تاثیر قرار داده و یا دگرگون نماید.

پرسشنامه ابزار اصلی تمامی نظرسنجی هاست ، تنها شیوه توزیع، جمع آوری و تحلیل داده هاست که تغییر میکند. امروزه در کنار روشهای سنتی ای چون اعزام پرسشگر به محل حضور جمعیت هدف برای انجام مصاحبه؛ ارسال و بازپس گرفتن پرسشنامه توسط پست و نیز تماس تلفنی با افراد هدف، نظرسنجی الکترونیکی نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

در اهمیت انجام نظرسنجی می توان گفت: نظرسنجی ها هرچه قدر هم برای اندازه گیری افکار عمومی منحرف کننده یا کم حاصل باشند از هر وسیله اندازه گیری دیگری که در اختیار داریم بهتر هستند. چرا که تنها در این صورت است که به نظرات مردم که به دلایلی ابراز نشده اند می توان دست یافت. نظرسنجی ها امروزه به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده درپیشرفت و توسعه کشورها و سازمان ها به شمار آمده و رکنی اصلی از دموکراسی محسوب می شود.

در شرکت آب منطقه ای مرکزی نیز نظرسنجی از ارباب رجوع به صورت روزانه در ادارات شهرستانها انجام می شود و روابط عمومی این نظرسنجی ها را جمع آوری و هر 6 ماه یکبار آنها را بررسی و تحلیل می کند و گزارش آن را به واحدهای مرتبط جهت بهبود کارها و رفع نقطه ضعف ها ارسال می نماید.

کد خبر: 1332
  تاریخ خبر : 29 اردیبهشت 1398
 بهاری
 724
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 218
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 21,794
  • بازدید دیروز : 35,574
  • کل بازدید : 15,903,735
  • آخرین به روزرسانی : 3 آذر 1403 08:14:25
  • شناسه IP شما : 18.226.82.90

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :