2-عکس:
ارتباطات مولفه ای جدایی ناپذیر از جامعه مدرن ابزارگراست و بنا بر تفکر توسعه گرایی جوامع بشری، ارتباطات پله اول همگرایی اجتماعی محسوب می شود.
یکی از ابزار ارتباطات که شکلی سازمان یافته دارد،روابط عمومی است که ساختار درون سازمانی و وظایف برون سازمانی دارد.
روابط عمومی به عنوان یک نهاد مطلع، برای حضور در رقابت گسترده جهان ارتباطات نیاز به ابزارهای مدرن و جدید دارد.
مستندنگاری رخدادهای درون و برون سازمانی یکی از شرح وظایفی است که برای روابط عمومی ها تعریف شده و در مستند گرایی، هنر عکاسی نقش آفرین است.
استفاده از هنر عکاسی در مستند کردن رخدادها غیرقابل انکار است به همین سبب یک روابط عمومی موفق برای ایجاد این سندیت باید از هنر عکاسی به بهترین شکل بهره ببرد.
متاسفانه در بین برخی از روابط عمومی ها هنوز از ثبت تصویری رخدادهای خبری استفاده نمی شود و از سوی دیگر آن عده نیز که این مستندنگاری را درک کرده اند، مبتلا به ابزار عکاسی فرسوده با کیفیت بسیار پایین می باشند.
تنها در تعدادی از سازمان ها به این جنبه سندنگاری اهمیت داده می شود،به همین جهت در تمامی برنامه ها از عکاسان حرفه ای بهره می گیرند، در حالی که تعدادی از روابط عمومی ها از این هنر گریزان می باشند.
از سوی دیگر نگاه غیرحرفه ای به هنر عکاسی از سوی برخی از مسوولان روابط عمومی باعث شده رخدادهایی که شاید می توانست برای آن ارگان و نهاد یک عمر، مانا و ماندگار باشد، به راحتی به فراموشی سپرده شده است.
اگر چه تعدادی از مسوولان روابط عمومی نیک به اثرگذاری عکاسی در اطلاع رسانی وافق می باشند اما در برخی موارد نادر نیز کارشناسانی در روابط عمومی ها حضور دارند که هیچ شناختی از دوربین عکاسی ندارند و با چشم هایی بسته اقدام به گرفتن عکس از یک رخداد مهم می کنند.
هنر عکاسی در ارتباط گیری روابط عمومی با مخاطب باید به صورت جدی مد نظر گرفته شود چه اینکه عکس ها در آینده، عنصر اثرگذاری اطلاع رسانی را برای سازمانها و نهادها تعیین می کنند.
به اذعان کارشناسان علوم ارتباطات گاهی لنز دوربین عکاس کار قلم خبرنگار را می کند تا دنیای تجسم به صحنه ذهن مخاطب بیاید.
عکاسی خبری یا فتوژورنالیسم به گونه ای از عکاسی گفته می شود که پبام و هدف اصلی آنها خبررسانی است و در این مسیر عکاسی خبر تکمیل کننده هنر خبرنگاری است در حالی که بسیاری از مسولان روابط عمومی ها از آن غافل می باشند.
آنگونه که کارشناسان رسانه تعریف کرده اند، عکاسان خبری، همان نویسندگان مقاله و مخبران خبر به وسیله تصویر یا عکس هستند که از زاویه دید خود خبر را روایت می کنند.
عکاسی خبری، هنری است که برای روایت گویی از رخداد و حادثه به کار می رود و مستندترین بخش در امر اطلاع رسانی را برعهده دارد و روابط عمومی ها نسبت به این امر باید حساسیت بیشتری داشته باشند.
فتوژورنالیسم، هنری است که مخاطبان رسانه را به سمت واقعیت های رخ داده، سوق می دهد و برگ برنده استناد به یک رخداد، حدوث و وقوع یک عکس در خبر است.
در فتوژرنالیسم یا عکاسی خبری، هرگز عکاس جایی برای قضاوت ندارد و آنچه را از دریچه ویزور خود می بیند باید نگارش کند یعنی به هنر تصویر و قاب مبدل سازد.
برخی از خبرها بر اساس روایت عکس شکل می گیرد و عکس رقم زننده اخبار دیگر است و عکاس نگرشی را پیش چشم مخاطب می گذارد.
به همین دلیل است که حضور عکاس در رخدادهای خبری به نفع روابط عمومی ها خواهد بود چرا که ممکن است، گاهی قلم از نگارش متن بازماند.
تهیه حدود 3000 عکس از فعالیت های مختلف فرهنگی و اطلاع رسانی و مستند سازی و آرشیو بیش از 75 جلسه، همایش و کارگاه آموزشی از جمله فعالیت های دفتر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی در سال 97 می باشد.