از چیزهایی که سبک مستند را از دیگر سبک های سینمایی جدا می کند می توان به نقطه نظر هنری ، نوع بیان پیام ، مطالب اخلاقی و ایدئولوژیک اشاره کرد .
فیلم های مستند با هدف تغییر در جهان شناسی مخاطب ، تغییر دیدگاه و حتی سبک زندگی در مخاطبان ساخته می شود
ایده برای ساخت فیلم مستند نا محدود است به طوریکه شما می توانید در همه ی زمینه ها کار کنید . به طور مثال می توانید در مورد سیاست ، جغرافیای کشورها ، تاریخ ، حیات وحش ، سبک زندگی ، وضعیت معیشتی ، بهران های زیست محیطی ، حیات وحش و هزاران موضوع دیگر که دغدغه ی بشر است می توانید فیلم بسازید.
اصل اول کارگردانی مستند بی طرفی کارگردان نسبت به سوژه است . برای فیلمسلزی مستند باید حقایق را آنگونه که هست به تصویر کشید هر چند این کار بسیار سخت و دشوار است و شاید مشکلات بسیار زیادی برای شما به وجود بیایید.
به فیلم مستندی می توان فیلم خوبی گفت که بیشترین حقیقت را در خود جا داده است.
حقایق را آنگونه که است به تصویر بکشیم حتی ممکن است اینها با عقاید و ایدئولوژیگ مستند ساز تفاوت داشته باشد لذا در مقابل دیدگاه کلی و چشم انداز کار در فیلمسازی مستند همین است.
یک اصل در مستند سازی بسیار مهم است و آن این است که موفقیت هر فیلم و فیلمسازی را مخاطبان آن مشخص می نمایند .هر چه قدر که فیلم بتواند با مخاطب خود همزاد پنداری و نزدیکی بیشتری داشته باشد آن فیلم موفق تر است .
در زمینه اکران فیلم مستند نیز روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی دو مستند مهم و مرتبط با موضوع آب یعنی "مادرکشی" و "تالان" را در شهر اراک برای عموم اکران کرده است.
مستند «مادرکشی» نگاهی آسیب شناسانه به وضعیت حکمرانی آب در ایران دارد. این فیلم با رویکردی پژوهشی میکوشد ضمن به تصویر کشیدن مظاهر و نتایج بحران آب، علل مختلف بوجود آمدن این بحران در ایران را بررسی میکند. سدسازیهای بیرویه، دخالت در اکو سیستم طبیعی، حفر بیرویه چاههای عمیق، انتقال آب بین حوزههای آبریز، از بین رفتن منابع آب زیرزمینی، بهرهوری پایین و برنامهریزی غلط در کشاورزی، جایگزینی مدیریت متمرکز دولتی به جای مدیریت مردمی و بومی، از مواردیست که در این مستند در تحلیل دلایل بحران آب به آن پرداخته میشود.
تالان (به معنای غارت و به تاراج رفتن) حکایت تصویری کردار نامناسب ما با طبیعت مهربان این سرزمین است. دیرهنگام است ولی هنوز وقت هست. عزم جزم برای رسیدن به فریاد زمین و آبهای زیرزمینی این سرزمین را با دیدن این فیلم آغاز کنیمتالان فیلم مستندی است که بر محور مصاحبه با ذینفعان و بهره برداران از آب های زیرزمینی ساخته شده است و از 80 میلیون نفر ایرانی چه کسی هست که جزو بهره برداران و ذینفعان آب های زیرزمینی نباشد.در این فیلم با مرور قوانین آب از سال های دور تاکنون به بررسی آنچه بر منابع آب های زیرزمینی امان رفته است پرداخته شده است.