|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیریت مصرف آب و انرژی، افکار عمومی و رسانه

یکشنبه دوم تیرماه به نام « مدیریت مصرف آب و انرژی، افکار عمومی و رسانه » نام گذاری شده است. این نام گذاری که ناظر به نقش حساس و با اهمیت فرهنگ و رسانه به مثابه چراغ راه مدیریت مصرف آب بوده است، مسئولیت روابط عمومی های بخش آب را در کشور دوچندان می کند.

برای تبیین اهمیت این موضوع، لازم است که به اخبار توسعه ای وزارت نیرو در سال های گذشته مروری داشته باشیم. خواهیم دید که وزارت نیرو و مدیریت آب کشور در زمینه ساخت سدها و تأسیسات تأمین و انتقال آب، دستاوردهای ارزنده‌ای داشته‌اند؛ به گونه ای که هم اکنون کشور ما در نزدیکی سقف توسعه منابع آب قرار دارد و این بدان معناست که در آینده‌ای نزدیک، دیگر منابع آب سطحی غیرقابل برنامه‌ریزی وجود نخواهد داشت. از این رو، تغییر رویکرد از مدیریت عرضه به مدیریت تقاضا و نیز نگاه فرابخشی و جامع‌نگر به موضوع آب، مهم ترین راهکار در مواجهه با شرایط جدید است. به عبارت دیگر، چاره بر طرف کردن مشکلات فعلی موجود در زمینه آب، واگذار کردن مدیریت آن به این بخش یا آن بخش نیست؛ بلکه جامع‌نگری در کل فرایند تأمین تا مصرف آب در بخش های مختلف، می‌طلبد که با اتخاذ رویکرد «مدیریت به هم پیوسته منابع آب»، نگاه بخشی به مقوله حیاتی آب، جای خود را به مدیریتی جامع‌نگر، کارا و فرابخشی بدهد. بی‌گمان، پیاده‌سازی این رویکرد، عزمی ملی را در سطوح عالی تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور و نیز اصلاح نگرش‌ها‌ی موجود فعلی را می‌طلبد که البته نخبگان، دانشگاهیان و اصحاب رسانه، جایگاه مهم و غیرقابل انکاری در این زمینه دارند.
از این رو، حرکت قوی، برنامه ریزی شده، آگاهانه و هدفمند روابط عمومی های صنعت آب برای ارتقای آگاهی های عمومی درباره آب، اقدامی از جنس فرهنگ بوده و با بهره گیری از ابزارهای فرهنگی از جمله رسانه ها، صورت می پذیرد. این اقدام، یکی از راهکارهای پذیرفته شده در رویکرد «مدیریت به هم پیوسته منابع آب» است که برای آموزش مصرف بهینه آب در بخش های گوناگون، به ویژه بخش مهم کشاورزی مورد توجه واقع شده است.

البته این حرکت، دارای الزامات و ضرورت هایی است که مهم ترین آن، ایجاد این باور در سطوح بالای صنعت آب است که روابط عمومی برای ایفای درست و اثرگذار نقش آگاهی رسانی خویش، نیازمند حمایت و پشتیبانی همه جانبه مادی و معنوی است. اگرچه در سال های اخیر، خوشبختانه گام های مهمی در این زمینه برداشته شده و بیشتر روابط عمومی های این بخش دارای برنامه و چشم انداز برای خود هستند، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله زیادی وجود دارد. در حالی هزینه های فراوانی برای اجرای طرح های سازه ای صرف شده و می شود، اما هنوز در بیشتر موارد، وقت و انرژی زیادی از روابط عمومی ها برای توجیه مدیران تصمیم گیر نسبت به ضرورت اجرای طرح های آگاهی بخشی و گرفتن امکانات و بودجه و سایر بدیهیات فعالیت های فرهنگی و اطلاع رسانی، گرفته می شود. روشن است که این وضعیت، موجب به انحراف کشیده شدن سرمایه گذاری های کلان صورت گرفته به دلیل بهره برداری نادرست و فراتر از توان آنها در پی نبود آگاهی های لازم در بین مصرف کنندگان و بهره برداران می شود که مطلوب هیچ شخص و نهادی نبوده و نیست.
منابع آب کشور، امروز بیش از هر زمان دیگری، نیازمند مدیریت و توجه همگانی هستند. امید که همه ما، نگهبان این مایه حیات باشیم.

کد خبر: 1400
  تاریخ خبر : 2 تیر 1398
 بهاری
 629
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 191
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 12,475
  • بازدید دیروز : 23,535
  • کل بازدید : 15,329,841
  • آخرین به روزرسانی : 9 آبان 1403 07:34:30
  • شناسه IP شما : 3.149.28.222

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :