اولین جلسه آموزشی آشنایی با برنامه ریزی استراترژیک در شرکت آب منطقه ای مرکزی و با حضور معاونان و مدیران مستقل این شرکت برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مهندس شیر علی زاد مشاور سیستم های مدیریتی شرکت در این جلسه با اشاره به سیر تکامل برنامه ریزی در دنیا گفت:مدیریت استراتژیک در سال 1980 و با هدف ایجاد هماهنگی و انسجام هر چه بیشتر در اهداف و برنامه های سازمانی و نیز اطمینان از اجرا و پیاده سازی طرح ها ظهور کرد.
وی افزود: در برنامه ریزی استراتژیک اهداف و خطوط کلی و ماموریت سازمان در بلند مدت تعیین می گردد. این برنامه ریزی جامعیت داشته و در سطوح مدیریت ارشد سازمان شکل می گیرد و چارچوبی برای اهداف عملیاتی و تاکتیکی است.
مهندس شیر علی زاد اصطلاحات کلیدی برنامه ریزی استراتژیک را در 10 قسمت شامل: ماموریت، چشم انداز یا دورنما، ارزش، اهداف، نقاط ضعف و قوت،فرصت ها و تهدیدها،استراتژی،اهداف سالیانه،سیاستها و استراتژیست ها دسته بندی کرد.
مشاور سیستم های مدیریتی شرکت در ارتباط با ماموریت یا رسالت شرکت گفت:ماموریت بیانگر علت وجودی سازمان است و جایگاه سازمان را از این جهت که به چه کاری اشتغال دارد مشخص می کند و شامل چهار سوال چه چیزی؟برای چه کسی؟چرا؟ و چگونه می باشد.
وی در ارتباط با دورنما ادامه داد:دور نما در واقع چشم اندازی است به آینده که مدیریت سازمان آن را نهایتی برای رسیدن به آن می داند.به طور کلی دورنما بیانگر آن است که شما چه باورها و آرزوهایی برای آینده سازمان خود دارید.
وی به منظور تفهیم هرچه بهتر اجزای برنامه ریزی استرتژیک نمونه هایی از شرکت های مختلف را به عنوان مثال بیان کرد و توضیح بقیه اجزا به جلسات آتی موکول شد.