|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

عبور از بحران آبی در گروی مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی است

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: عبور از بحران آبی در گروی مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی است

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مهندس نور الدین بازگیر با اشاره به آغاز هفته صرفه جویی در مصرف آب گفت: در روزهای آغازین فصل تابستان و همزمان با شروع فصل گرما، صرفه‌جویی در مصرف آب اهمیت مضاعف پیدا می کند؛ از این رو هفته اول تیرماه به عنوان "هفته صرفه‌جویی در مصرف آب" نامگذاری شده است و فعالیت های فرهنگی نیز برای پاسداشت از آب  در این هفته انجام می گیرد.اولین روز از هفته صرفه جویی در مصرف آب با عنوان آب، رسانه و مدیریت مصرف (شرب، کشاورزی، صنعت) نامگذاری شده است.

وی افزود: روز دوم از این هفته با عنوان آب، خانواده، همدلی و همزبانی دولت و ملت ،سومین روز از این هفته با شعار آب، اقتصاد و توسعه پایدار ،چهارمین روز از هفته صرفه جویی در مصرف آب با عنوان آب، محیط زیست و سلامتی، تعیین شده است.

وی با بیان اینکه روز جمعه با عنوان آب و آموزه های دینی انتخاب شده است گفت: ائمه جمعه در شهرستان های استان مرکزی از تریبون اثرگذار و ارزشمند نماز جمعه مردم را به صرفه جویی و مصرف بهینه آب به خصوص در بخش کشاورزی تشویق و ترغیب می کنند.

مهندس بازگیر عنوان کرد: ششمین روز از هفته صرفه جویی در مصرف آب با عنوان آب، مدیریت و چالش های منابع آب زیرزمینی و آخرین روز از این هفته با عنوان آب، قانون و حقوق شهروندی نامگذاری شده است.

وی گفت:وقتی می شود ردپای دعای روزگار باستان را بر کتیبه ها یافت که مضمونشان دور بودن ایران از خشکسالی است می توان قانع شد که کمبود آب و خشکسالی همواره بحرانی برای این فلات به شمار می آمده است.این سالها مسائلی همچون مصرف بی رویه با عث شده تا کمبود آب دیگر بحرانی باشد که برای مقابله با آن باید خیلی جدی اندیشید.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی بیان کرد:آب مایه حیاتی که به نظر می رسد اهمیت آن هیچ وقت به درستی درک نشده و به رغم هشدارهای متعدد در خصوص خطر خشکسالی،آنطور که شایسته است بحران آب مورد توجه قرار نگرفته است.مساله کم آبی در ایران بسیار جدی است اما کسی آن را جدی نمی گیرد.گویا معنای واقعی هشدار،بس که تکرار شده است،رنگ باخته و همه در برابر این واژه واکسینه شده اند.

مهندس بازگیر ادامه داد: واقعیت امر این است که هدر رفت آب در ایران به یک بخش اختصاص نداشته و بخش های گوناگونی در مصرف نادرست منابع آبی دخالت دارند.کشاورزی سنتی،تغییر الگوی کشت بر اساس هزینه و سود اقتصادی،صنعت،مصارف خانگی،شبکه آبرسانی فرسوده،مدیریت نادرست منابع آبی،افزایش جمعیت،تغییر اقلیم،توسعه ی ناپایدار و ... از عوامل به وجود آورنده ی این وضعیت هستند.

وی افزود:در کشورمان بیشتر هدر رفت آب در بخش کشاورزی رخ می دهد و این در حالی است که در تبلیغ های عمومی و رسانه ای مرتبط با اصلاح الگوی مصرف این ذهنیت به شهروندان القا می شود که بیشترین هدر رفت آب در کشور از سوی مصرف کنندگان خانگی صورت می گیرد.با وجود این لازم است بدانیم که طبق آمارهای رسمی بخش کشاورزی ایران بیش از 90 درصد آب کشور را مصرف می کند و بازدهی این میزان مصرف آب تنها میان 30 تا 40 درصد برآورد شده است.میزان بهره وری آب کشاورزی درایران 35 درصد اعلام می شود که این رقم برای کشورهای توسعه یافته 65 درصد و برای کشورهای در حال توسعه 45 درصد است.

مهندس بازگیر اظهار کرد: برای حل بحران آب و خشکسالی ناشی از کمبود آب در ایران لازم است شیوه ی کشاورزی و کشت در ایران مورد بازبینی جدی قرار گیرد چرا که هنوز بخش عمده ای از کاشت محصولات کشاورزی در ایران به روش سنتی صورت می پذیرد.همچنین در برخی مناطق کشت نوع محصول با شرایط محیطی و جغرافیایی همخوانی و تناسب نداشته و همین امر افزون بر کاهش بازدهی فیزیکی در محصولات سبب هدر رفت چند برابر آب شده است.

وی خاظر نشان کرد:حفر چاه و برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی نیز دیگر عامل تشدید کننده ی وضعیت آبی کشور است. با توجه به این موارد لازم است تا گامی بزرگ در جهت اصلاح الگوی کشاورزی و افزایش بهره وری در این بخش صورت گیرد.فرهنگسازی در مصرف آب کشاورزی و الگوی کشت صحیح نیز از دیگر امور قابل توجه است.

مهندس بازگیر در پایان گفت:حرکت از سوی کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن و قطره ای نیز از دیگر گام های جدی و موثر در زمینه ی رفع بحران آبی کشور است.

کد خبر: 469
  تاریخ خبر : 1 تیر 1394
  آخرین به‌روزرسانی : 13 اردیبهشت 1395
 بهاری
 1287
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 51
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 2,533
  • بازدید دیروز : 25,244
  • کل بازدید : 10,160,481
  • آخرین به روزرسانی : 9 اردیبهشت 1403 07:52:08
  • شناسه IP شما : 3.149.255.162

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :