|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

حبیبی: رسانه ها تبلیغات نادرست برای آب دارند

«جهانگیر حبیبی» معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران یکی از سخنران های کارگاه آموزشی آب و رسانه با محوریت طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی بود که بیشتر سخنان خود را به انتقاد از عملکرد برخی از مسوولان در زمینه ی بحران آب اختصاص داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مهندس حبیبی با اشاره به آمارهای مصرف آب در نیم سده ی گذشته گفت: در سال 1950 میلادی سرانه ی آب تجدیدپذیر جهان بیش از 2 هزار مترمکعب برای هر تَن بود اما برای سال 2025 میلادی پیش بینی می شود که ایران در بحران آب بوده و این سرانه به کمتر از یک هزار متر مکعب کاهش یابد.

وی در ادامه گذری به میزان ریزش های جوی زد و اظهار کرد: سالانه 366 میلیارد مترمکعب در کشور ریزش جوی داریم که با توجه به حجم تبخیر، روان آب و نفوذ آب، مجموعِ آب تجدیدشونده ی کشور فقط 115 میلیارد مترمکعب است.

این مقام مسوول با بیان این که بخش مهمی از کسری مخازن آب زیرزمینی کشور در 17 سال اخیر اتفاق افتاده است، افزود: در37 سال گذشته بیش از 109 میلیارد مترمکعب از ذخایر آبخوان های کشور از دست رفته که دلیل اصلی آن افزایش برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی و خشکسالی ها بوده است.

حبیبی با اشاره به مصرف 92 درصدی آب در بخش کشاورزی کشور یادآور شد: در حالی که بیش از 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی به هدر می رود رسانه های ما بیشترین تبلیغات و فرهنگ سازی را در خصوص مباحثی همچون مسواک زدن و شستن ظرف ها خلاصه می کنند.

حبیبی با اشاره به طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی بعنوان اولویت اصلی وزارت نیرو از رسانه ها خواست در زمینه فرهنگسازی و اطلاع رسانی این طرح عظیم قدم برداشته و در این طرح بلند مدت راهگشا باشند.

وی، عمده چالش های آب های زیرزمینی کشور را مربوط به بهره برداری بی رویه از این منابع برشمرد و گفت: در 10 سال گذشته به طور متوسط 40 درصد آبدهی منابع آب زیرزمینی کاهش یافته که به افت کیفی آب ها، نشست زمین، خشک شدن باغات و مزارع و افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها منجر شده است.

حبیبی خاطرنشان کرد: انتظار می رود اصحاب رسانه و خبرنگاران بتوانند با ارتباط نزدیک با مدیران کشور، آگاهی از سیاست های کشور، انتقال صحیح سیاست های مدیریتی آب به مردم، توجه به صنایع و فن آوری های مدیریت مصرف آب، آگاهی بخشی به افکار عمومی و صرفه جویی در مصرف آب، اطلاع رسانی به موقع هشدارها و بحران های آبی به مردم، آموزش به مردم درخصوص نحوه ی مقابله با بحران های سیل و خشکسالی و ترویج استفاده اقتصادی از آب، به یاری وزارت نیرو بشتابند.

 

کد خبر: 572
  تاریخ خبر : 3 آذر 1394
  آخرین به‌روزرسانی : 14 اردیبهشت 1395
 بهاری
 891
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 224
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 26,075
  • بازدید دیروز : 35,574
  • کل بازدید : 15,908,016
  • آخرین به روزرسانی : 3 آذر 1403 08:14:25
  • شناسه IP شما : 18.119.141.115

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :