|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در راستای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی؛

چاه‌های آب کشاورزی زرندیه برای مقابله با کم‌آبی دو ماه خاموش می شود

چاه‌های آب کشاورزی زرندیه در استان مرکزی با پیشنهاد کشاورزان و برای مقابله با کم آبی ناشی از کاهش ریزش‌های جوی به مدت دو ماه خاموش می شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، دومین  گردهمایی بهره برداران منابع آب در حالی در شهرستان زرندیه برگزار شد که با پیشنهاد کشاورزان چاه های آب کشاورزی همچون سال گذشته و  به مدت دو ماه خاموش می شود.

دومین گردهمایی بهره برداران منابع آب با حضور نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی،فرماندار شهرستان زرندیه،مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی ، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای مرکزی، مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی ،مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه،مدیر امور منابع آب شهرستان زرندیه ،نمایندگان کشاورزان شهرستان زرندیه و جمعی از کشاورزان و بهره برداران در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

در ابتدای جلسه مهندس محمدی مدیر امور منابع آب شهرستان زرندیه با اشاره به وضعیت بحرانی آب در این شهرستان گفت:هدف از برگزاری این جلسه اطلاع رسانی به کشاورزان در خصوص لزوم نصب کنتور هوشمند و همچنین خاموشی چاهها در فصل زمستان و درخواست همکاری کشاورزان از مسوولین برای اجرای این تصمیم به مدت دو ماه است.

وی افزود:در سال گذشته برنامه عدم بهره برداری با همکاری و استقبال کشاورزان به خوبی انجام شد و در یک ماهی که چاهها خاموش شد حدود 15 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شد که امسال نیز با استقبال کشاورزان و در جهت رسیدن به اهداف طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی مقرر شد مدت زمان عدم بهره برداری به دو ماه افزایش یابد.

سپس دکتر میر گلوبیات نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: میزان بارندگی شهرستان های ساوه و زرندیه یک سوم متوسط بارندگی استان است که نشان دهنده وضعیت نامناسب بارشی این منطقه می باشد.

وی به میزان مصارف آب در بخش های گوناگون اشاره کرده و افزود:میزان مصرف آب در بخش کشاورزی 92 درصد ،شرب 6 درصد و صنعت 2 درصد می باشد.

وی خواستار انجام اقدامات فرهنگی شد و افزود: این کار باید از مدارس آغاز گردد و با تغییر سبک زندگی مدیریت مصرف آب نیز آموزش داده شود.

وی در پایان گفت:اینکه کشاورزان به این نتیجه رسیده اند که خودشان باید در مدیریت منابع آب مشارکت داشته باشند ،نوید بخش و امیدوار کننده است .

در ادامه مهندس کردی فرماندار شهرستان زرندیه با تشکر از برگزاری این جلسه گفت:با توجه به خکسالی های متمادی باید به سوی قانون مدار کردن الگوی کشت حرکت کنیم تا با کمترین میزان آب بیشترین سطح درآمدی را نیز داشته باشیم.

فرماندار شهرستان زرندیه ادامه داد:در آینده جنگ دنیا جنگ آب خواهد بود که اهمیت موضوع تامین آب رانشان می دهد و می بایستی برای این موضوع برنامه ای داشته باشیم.

وی بیان کرد: سیستم های غرقابی در هزاره سوم جوابگو نیست و زیر ساخت های کشاورزی باید به سمت استفاده از روش های نوین و بهینه متمایل شود و تغییر در الگوی کشت را نیز در دستور کار قرار دهیم.

در ادامه جلسه نمایندگان کشاورزان مشکلات خود را بیان کردند و  خواستار ارائه تسهیلات مناسب برای اجرا کردن روش های نوین آبیاری و تعیین الگوی کشت بودند.

فلاح یکی از این نمایندگان گفت:بسیاری از مشکلات ناشی از عدم آگاهی کشاورزان می باشد و خواستار آموزش کشاورزان در رابطه با مسائل مختلف شد.

مهندس قره بیگلو رییس جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه با اشاره به راهکارها و برنامه های جهاد کشاورزی  در بهینه سازی مصرف آب گفت: بزرگترین مشکل توسعه کشاورزی کمبود منابع آبی است و یکی از بزرگترین دلایل کاهش نزولات جوی و افزایش دما و به دنبال ان افزایش جمعیت در کشور می باشد و ما باید به سمت کشت های جایگزین و کم آبخواه با استفاده از روش های نوین آبیاری  برویم.

در پایان هم مهندس شاهرخ معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای مرکزی با اشاره به وضعیت منابع آب شهرستان زرندیه گفت:سالانه 35 میلیون متر مکعب آب بیش از ظرفیت آبخوان این منطقه از سفره های آب زیرزمینی در شهرستان زرندیه برداشت می شود.

وی همچنین گفت: کیفیت منابع آب در این شهرستان بسیار افت کرده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای مرکزی به طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی اشاره کرد و گفت پاسخ تمامی مشکلات کشاورزان در این طرح نهفته است چرا که در این طرح رویکرد از رویکرد سازه ای به رویکردغیر سازه ای تبدیل شده است.

وی به 15 زیر مجموعه این طرح و اقداماتی که در هر یک از آنها رخ داده است اشاراتی کرد و تشکیل شورای عالی آب به ریاست رییس جمهور را از دیگر اقدامات مهم در زمینه مدیریت منابع آب دانست.

وی بر ایجاد تشکل های آب بران تاکید کرد و عملکرد کنتورهای هوشمند بر اساس تعداد چاههای شهرستان را کافی ندانست  و گفت امید است که بهره بردان اقبال بیشتری نشان دهند.

در پایان جلسه هم کشاورزان تصمیم خود جوش خود را مبنی بر خاموش کردن چاه ها به مدت دو ماه را اعلام کرده و خواهان مشارکت همگان در این زمینه شدند.

 

کد خبر: 576
  تاریخ خبر : 5 آذر 1394
  آخرین به‌روزرسانی : 14 اردیبهشت 1395
 بهاری
 1366
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 38
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 7,681
  • بازدید دیروز : 26,898
  • کل بازدید : 10,328,219
  • آخرین به روزرسانی : 12 اردیبهشت 1403 11:42:26
  • شناسه IP شما : 3.141.202.187

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :