|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

چتری برای همه؛

تعامل دولت و ملت در صرفه جویی مصرف آب

با توجه به پایین رفتن سفره های آب زیرزمینی و مصرف بی رویه آب شاید یکی از دغدغه های بهره برداران منابع آب استفاده از آب در طولانی مدت باشد که بر این اساس در برنامه تلویزیونی چتری برای همه از شبکه استانی آفتاب به بازگویی این موضوع پرداخته می شود تا ببیند دولت در این باره چه تمهیداتی اندیشیده و ملت چطور به یاری دولت رفته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، در این برنامه تلویزیونی که تعامل دولت و ملت در سال همدلی و همزبانی در بخش های مختلف به نمایش در می آید این بار بحث صرفه جویی در مصرف آب مورد توجه است که در این برنامه مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب زیرزمینی و سرپرست گروه بازرسی و نظارت این شرکت حضور داشتند و بازدیدی هم از نصب کنتورهای هوشمند در بخش های مختلف به عنوان نمونه ای از تعامل دولت و ملت صورت گرفت.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت:با توجه به بحران آب موجود در کشور در پانزدهمین جلسه شورای عالی آب به ریاست رئیس جمهور این موضوع بررسی و برنامه 15 گانه ای برای مقابله با بحران آبی موجود تصویب شد که نصب کنتورهای هوشمند یکی از مباحث مهم در این برنامه ابلاغی می باشد و هدف از آن این است که آب را به صورت حجمی و معادل پروانه بهره برداری به بهره برداران تحویل دهیم تا از این طریق قسمتی از کسری مخزن دشت ها را جبران کنیم.

مهندس رحمان کریمی افزود:به عبارت دیگر آب را بر اساس آخرین پروانه بهره برداری در طول سال به بهره برداران تحویل می دهد و تنها از اضافه برداشت جلوگیری می کند.

مهندس کریمی ادامه داد: در استان مرکزی حدود 85 درصد از منابع تأمین آب مصرفی از طریق منابع آب زیرزمینی تأمین می شود.روند افت منابع آب زیرزمینی در استان مرکزی جدی است و سالیانه 212 میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم و بعضی از دشت ها مثل دشت ساوه ، زرندیه و کمیجان بیش از یک متر در طول سال افت منابع آب زیرزمینی دارند.

وی بیان داشت :ایجاد تشکل های آببران ، تغذیه مصنوعی و جلوگیری از حفر چاههای غیر مجاز که به طور جد در دستور کار گروه های گشت و بازرسی قرار دارد از جمله راهکارهای حفظ منابع آبی در این برنامه ابلاغی می باشد.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه ای مرکزی  در پایان افزود:خوشبختانه در بخش کشاورزی و صنعت استقبال خوبی از این موضوع شد ه است و امیدواریم تا بتوانبم بالای 10 هزار حلقه چاهی که در استان مرکزی وجود دارد را به این کنتورها مجهز نماییم و شرکت آب منطقه ای مرکزی نیز با تمام توان در خدمت مشترکین است تا بتوان تعادلی بین مصارف و منابع برقرار کرد.

سرپرست گروه بازرسی و نظارت این شرکت در خصوص نحوه کار این کنتورها گفت: کنتورهای هوشمند میزان آبدهی لحظه ای چاه ،میزان حجم بهره برداری شده از چاه و میزان مصرف را نشان می دهد تا بهره بردار بتواند مصرف آب را مدیریت کند.

مهندس احمد باقری ادامه داد:میزان حقابه هر بهره بردار در داخل یک کارت تعریف می شود که شبیه کارت بنزین عمل می کند سپس این میزان حقابه از طریق کارت برای کنتور نیز تعریف می شود و کنتور این میزان را به عنوان پایه در نظر گرفته و مصرف از چاه را بر اساس آن مقایسه می کند تا زمانیکه میزان حقابه تمام شود .کنتور قبل از اتمام حقابه به حقابه بر اخطار می دهد و حقابه بر برای شارژمجدد کارت باید به شرکت آب منطقه ای مراجعه کند که در غیر اینصورت برق دستگاه قطع می شود.

وی افزود:اقدامات غیر سازه ای در بخش صرفه جویی مصرف آب که نصب کنتور هوشمند یکی از آنهاست حدود 56 درصد از حفظ منابع آبی را بر عهده دارد چرا که طبق برآوردها حدود 40 درصد افت منابع آب زیرزمینی به اضافه برداشت از چاههای پروانه دار برمی گردد.

مهندس باقری اظهار داشت :طبق فرمایشات مقام معظم رهبری اگر 10 درصد در مصرف آب زیرزمینی صرفه جویی شود ما هیچ جا مشکل آب شرب نخواهیم داشت و نصب کنتور های هوشمند باعث مصرف کنترل شده آب زیرزمینی و حفظ منابع آبی می شود.

در ادامه برنامه نیز با تعدادی از کشاورزان و صنعتگرانی که این کنتورهای هوشمند را نصب کرده بودند مصاحبه شد و از آنها خواسته شد نظرات خود را پیرامون نصب این کنتورها و تأثیراتش بیان کنند.

کد خبر: 587
  تاریخ خبر : 29 آذر 1394
  آخرین به‌روزرسانی : 14 اردیبهشت 1395
 بهاری
 1063
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 40
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 14,583
  • بازدید دیروز : 26,898
  • کل بازدید : 10,335,121
  • آخرین به روزرسانی : 16 اردیبهشت 1403 12:55:17
  • شناسه IP شما : 3.138.122.4

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :