|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

حدود 90 درصد آب مصرفی صنایع شهر اراک از آب شرب این شهر تأمین می شود

صنایع در اولویت تخصیص پساب

نماینده مردم شهرهای اراک، خنداب و کمیجان گفت: حدود 90 درصد آب مصرفی صنایع شهر اراک از آب شرب این شهر تأمین می شود.

 

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، در جلسه ای که با حضور سید مهدی مقدسی نماینده مردم شهرهای اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی  و مدیرعامل، معاونین و دیگر مدیران شرکت آب منطقه ای مرکزی در محل سالن جلسات این شرکت برگزار شد، مهندس عزت اله آمره ای با ارائه گزارشی از وضعیت منابع آبی استان گفت: سالانه سه میلیارد و 300 میلیون متر مکعب آب در این استان مصرف می شود که حدود 85 درصد آن از منابع آب زیرزمینی تأمین می شود، که این وضعیت برخلاف رویه عرف در بسیاری از کشورهای جهان و جوامع توسعه یافته است و به کاهش شدید سطح آبهای زیرزمینی و بروز بحرانهای زیست محیطی منجر می گردد.

وی ادامه داد: سالیانه 200 میلیون متر مکعب در دشتهای استان کسری مخزن داریم یعنی آب زیرزمینی سالانه 200 میلیون مترمکعب افت کرده و دیگر جبران نمی شود و این در حالی است که شهرستان ساوه سالانه با کاهش یک متری سطح منابع آبهای زیرزمینی رتبه نخست را در کاهش سطح سفره های آب زیرزمینی به خود اختصاص داده است.

در ادامه مهندس آمره ای به طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی اشاره کرده و افزود:طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی شامل 15 پروژه است و رویکرد آن بیشتر غیرسازه ای است.

وی تقویت اکیپ های گشت و بازرسی، پیشگیری از حفر چاههای غیرمجاز،ساماندهی پساب های تصفیه شده، ایجاد تشکل های آب بران، ایجاد و استقرار بازار محلی آب،نصب کنتورهای هوشمند و فرهنگسازی و اطلاع رسانی را از جمله پروژه های این طرح بیان کرد.

مهندس عزت اله آمره ای 2 موضوع محوری را به عنوان چالش وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای مطرح کرد و افزود: حفر چاههای غیر مجاز باعث افت آبهای زیر زمینی می شود و با توجه به خشکسالی هایی که در سالهای اخیر رخ داده است، حفر این چاهها وضعیت منابع آبی استان را با چالش جدی مواجه  کرده است و در حال حاضر حدود 4000 حلقه چاه غیر مجاز در استان مرکزی وجود دارد که 1600 حلقه چاه مربوط به قبل از سال 85 و 2400 حلقه از این چاههای غیر مجاز مربوط به بعد از سال 85 می باشد و تعیین تکلیف این چاههای غیر مجاز و همچنین نصب کنتورهای هوشمند برای نظارت بر برداشت چاههای مجاز از چالشهای مهم در حوزه حفاظت از منابع آب زیرزمینی محسوب می شود که نیازمند تدوین سازوکاری مناسب است.

وی ادامه داد: همچنین دولت در سالهای گذشته و در زمان خشکسالی حق النظاره را از بخش کشاورزی حذف کرد با این توجیه که چون کشاورز آبی مصرف نمی کند پس معنایی هم ندارد که آب بها پرداخت کند و این قانون همچنان پابرجاست یعنی قیمت ذاتی آب هنوز هم نادیده گرفته می شود، همانطور که می دانید آب انفال است و کسی که آب را برداشت می کند باید هزینه اش را پرداخت کند و این موضوع می تواند حتی به عنوان یک ابزار نظارتی و کنترلی نیز محسوب شود.

مهندس آمره ای گزارشی از پروژه های اجرا شده و در دست اجرای این شرکت  در سطح استان ارائه کرده و  در ادامه گفت: در حال حاضر تامین اعتبار مورد نیاز جهت اجرای رینگ شهری شهر اراک به منظور بهره برداری کل شهر از آب سد کمال صالح، معضل آبرسانی به شهر امیرکبیر و استفاده مطلوب از پساب تصفیه خانه شهر اراک برای تامین آب مورد نیاز این صنایع از جمله مشکلات این شرکت می باشد.

در ادامه جلسه سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خرسندی از انتخاب مهندس آمره ای به عنوان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: بسیار خشنودم  که یک مدیر بومی استانی و دارای سوابق درخشان مدیریتی و آشنا به چالشهای منابع آبی و با اجماع مسئولین استانی بعنوان مدیر عامل جدید این شرکت معرفی شدند.

وی ادامه داد: با توجه به بحران آبی موجود در کشور شرکتهای آب منطقه ای رسالت سنگینی بر عهده دارند و در این بین همه ما مسئولین نیز باید به این مهم توجه داشته باشیم.

سید مهدی مقدسی افزود: انتظار داریم وزارت نیرو در طرح جامع ساماندهی آب کشور جایگاه ویژه ای را برای استان مرکزی در نظر گرفته و این استان در تصمیم گیری ها نقش بارزی داشته باشد.

همچنین بحث تجدید نظر در تخصیص پساب شهر اراک مورد توجه است و صنایع با عنایت به اینکه حدود 90 درصد از آب مورد نیازشان از آب شرب شهر تامین می شود در اولویت تخصیص پساب هستند تا هم در مصرف آب شرب صرفه جویی شده و هم هزینه هایی که به این صنایع تحمیل می شود کاهش پیدا کند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: استفاده مطلوب از پساب تأثیرات مهمی در مدیریت مصرف آب دارد و از منابع پایدار آب به شمار می رود و استفاده صنایع از پساب به جای آب شرب در بحث صرفه جویی در مصرف آب بسیار راهگشا خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد :اجرای الگوی کشت بهینه و بهبود شیوه های آبیاری از جمله برنامه های مهم در حفاظت از منابع آبی در بخش کشاورزی است که همکاری بخشهای مردمی  و مسئولین را می طلبد.

سید مهدی مقدسی همچنین به اهمیت اتاق های فکر اشاره کرده و گفت:امروزه بحث خرد جمعی به منظور رسیدن به راهکاری مناسب برای رفع مشکلات بسیار حائز اهمیت است و اینجانب به خرد جمعی معتقد هستم و از کارشناسان این شرکت نیز می خواهم در اتاق های فکر آب و کشاورزی حضور فعال داشته باشند تا بتوانیم با همفکری هم دغدغه های مردم را در مسئله آب رفع کنیم ، چرا که اصل مردم هستند وما همه خدمتگزاران مردم هستیم.

 

کد خبر: 644
  تاریخ خبر : 2 مرداد 1395
  آخرین به‌روزرسانی : 4 مرداد 1395
 بهاری
 821
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 31
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 10,840
  • بازدید دیروز : 22,794
  • کل بازدید : 10,563,392
  • آخرین به روزرسانی : 31 اردیبهشت 1403 11:38:13
  • شناسه IP شما : 13.59.221.18

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :