|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

جلسه مجمع نمایندگان استان با مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی برگزار شد

جلسه ای با حضور نمایندگان استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای این استان جهت بررسی مسائل و مشکلات ناشی از کم آبی در استان و راهکارهای مقابله با آن برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، در این جلسه مدیرعامل این شرکت با اشاره به وضعیت منابع آبی استان گفت: یکی از دلایل مهم افت آب‌های زیرزمینی در استان برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی است و متأسفانه عده‌ای از کشاورزان برای آبیاری زمین‌های کشاورزی خود بدون توجه به بحران آب در استان، اقدام به حفر غیر مجاز چاه می‌کنند که این موضوع باعث کاهش شدید منابع آبی در استان شده و خشکسالی های پی در پی نیز این بحران را تشدید کرده است.

مهندس عزت اله آمره ای ادامه داد: حفر این چاهها وضعیت منابع آبی استان را با چالش جدی مواجه  کرده است و در حال حاضر حدود 4000 حلقه چاه غیر مجاز در استان مرکزی وجود دارد و تعیین تکلیف این چاههای غیر مجاز و همچنین نصب کنتورهای هوشمند برای نظارت بر برداشت چاههای مجاز از چالشهای مهم در حوزه حفاظت از منابع آب زیرزمینی محسوب می شود که نیازمند تدوین سازوکاری مناسب است.

در ادامه مهندس آمره ای به طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی اشاره کرده و افزود:طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی شامل 15 پروژه است و رویکرد آن بیشتر غیرسازه ای است.

وی تقویت اکیپ های گشت و بازرسی،پیشگیری از حفر چاههای غیرمجاز،ساماندهی پساب های  تصفیه شده،  ایجاد تشکل های آب بران، ایجاد و استقرار بازار محلی آب،نصب کنتورهای هوشمند و فرهنگسازی و اطلاع رسانی را از جمله پروژه های مهم  این طرح بیان کرد.

وی افزود:همچنین دولت در سالهای گذشته و در زمان خشکسالی حق النظاره را از بخش کشاورزی حذف کرد با این توجیه که چون کشاورز آبی مصرف نمی کند پس معنایی هم ندارد که آب بها پرداخت کند و این قانون همچنان پابرجاست یعنی قیمت ذاتی آب هنوز هم نادیده گرفته می شود، همانطور که می دانید آب انفال است و کسی که آب را برداشت می کند باید هزینه اش را پرداخت کند و این موضوع می تواند حتی به عنوان یک ابزار نظارتی و کنترلی نیز محسوب شود.

مهندس آمره ای گفت:کشاورزان به جای صرفه جویی در مصرف آب رقابت می کنند و تا زمانی که این تفکر در بین کشاورزان است ذخایر آب موجود رو به کسری می رود.

وی بیان کرد: تنها راه برون رفت از بحران کم آبی در بخش کشاورزی فرهنگسازی، استفاده بهینه با سیستم آبیاری نوین و نظارت بر برداشت از طریق نصب کنتورهای هوشمند می باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی ادامه داد: از طرفی آمارها نشان می دهد یکی از دلایل اصلی کسری مخازن آب زیرزمینی، مربوط به برداشت بیش از حد در چاه های دارای پروانه یا اصطلاحاً چاه های مجاز است، لذا وزارت نیرو قانونا ًمکلف شده است در قالب اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، تمام چاه های برقی مجاز کشاورزی را به کنتورهای هوشمند مجهز کند.


وی ادامه داد:از طریق نصب این کنتورها می توان کنترل دقیقی بر روی برداشت آب از منابع زیرزمینی داشت وآنها را دائما" ودر هرزمان رصد نمود.

وی گفت: با توجه به قیمت کنتور و اینکه کشاورز باید آن را پرداخت کند زمان بسیار طولانی لازم است تا  تمامی چاهها به کنتور هوشمند مجهز شود .

مهندس آمره ای تأکید کرد: پس می طلبد که تمامی دستگاه ها همکاری و مشارکت لازم را انجام دهند تا نصب این کنتورها باسرعت بیشتری انجام شود تا بتوانیم مدیریت نوینی در کنترل چاهها داشته باشیم.

وی افزود: سود این کار بیشتر متوجه کشاورزان خواهد شد و از سوء استفاده و اضافه برداشت برخی از کشاورزان سودجو جلوگیری خواهد شد.

مهندس آمره ای در پایان فرهنگسازی و ایجاد حساسیت در مصرف آبهای سطحی و زیرزمینی و جلوگیری از هدررفت آب در بخشهای مختلف صنعت، کشاورزی و خانگی و حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف را از مهمترین الزامات مدیریتی در بخش آب استان عنوان کرد و گفت:امیدواریم کشاورزان کشورمان با مصرف درست آب در کشاورزی آن هم با به کارگیری روشهای مدرن آبیاری، صنایع با به کارگیری روشهای بازچرخانی آب و استفاده از پساب و همچنین همه مردم با مصرف آب در حد ضرورت و با استفاده از وسایل کاهنده در منزل و محل کار ...به کمک آبخوان های کشور آمده و همه با هم مانع از کاهش ذخایر منابع آب شویم.

شایان ذکر است مواردی همچون نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاههای کشاورزی و لزوم ارائه تسهیلات بانکی به کشاورزان جهت تهیه این کنتورها و پرداخت آب بهای آب کشاورزی از مصوبات این جلسه بود.

کد خبر: 661
  تاریخ خبر : 23 شهریور 1395
  آخرین به‌روزرسانی : 24 شهریور 1395
 بهاری
 1077
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 21
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 13,363
  • بازدید دیروز : 22,794
  • کل بازدید : 10,565,915
  • آخرین به روزرسانی : 31 اردیبهشت 1403 11:38:13
  • شناسه IP شما : 3.21.227.74

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :