|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

نخستین همایش "آب و آینده "با رویکرد سازگاری با کم آبی در فراهان برگزار شد

نخستین همایش آب و آینده با رویکرد سازگاری با کم آبی با حضور نماینده مردم تفرش ، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی ، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی ، امام جمعه شهرستان فراهان، پرفسور امانی از دانشگاه اصفهان، فرمانداران شهرستان های فراهان، تفرش و آشتیان،مهندس آمره ای مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان معاونین و مدیران این شرکت، مسئولان مربوطه و کشاورزان و بهره برداران منابع آب در دانشگاه آزاد شهر فراهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مدیرعامل این شرکت در خصوص برگزاری همایش" آب و آینده "گفت: همایش "آب و آینده" اولین همایش شهرستانی در استان مرکزی است که با حضور گروه‌های مختلفی که به نوعی در خط مقدم تماس با مردم در مسئله آب هستند برگزار شد.

مهندس آمره ای ادامه داد: با توجه به لزوم تبدیل گفتمان آب به گفتمان ملی ، موضوع در جلسات شورای حفاظت آب استان مرکزی مصوب شد که سلسله همایش‌هایی برای ارتقاء و دانش بهره برداران از آب در سطح شهرستان‌ها برگزار شود که اولین همایش به میزبانی فراهان برگزار شد.

وی اضافه کرد: هدف اصلی این همایش تبدیل گفتمان آب به گفتمان ملی است تا بتوانیم در حوزه آب و سازگاری با کم آبی گام‌های مثبتی برداریم.

مهندس آمره ای با بیان اینکه این همایش به بررسی مدیریت تأمین و عرضه آب، مدیریت مصرف و مدیریت مشارکتی می پردازد اظهار کرد: در سال های اخیر، همواره مباحث مطرح شده در این حوزه، بر بحران آب یا مدیریت بحران آب تأکید دارد ولی اکنون لازم است با اقدامات پیش دستانه، افق دیدمان را به سوی پیشگیری، پیش بینی و آینده پژوهی در حوزه حفاظت از آب ببریم.

مهندس آمره ای افزود: با وجود اینکه امسال میزان بارش‌ها از ابتدای مهر تاکنون رشد قابل توجهی یافته است اما به دلیل شدت پایین بارندگی و بارش برف در ارتفاعات تاکنون سیلابی در سطح استان رخ نداده و در رودخانه ها و مخازن سدهای بزرگ استان سیلابی جاری نگردیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی خاطر نشان کرد: مردم شریف استان مرکزی مطلع باشندافزایش بارندگی ها به معنای حل مشکلات کم آبی در شهرها و پایان خشکسالی و جبران بارش های گذشته نیست و با توجه به اینکه عمده نیاز آبی در شهرهای استان از طریق آب های سطحی تامین می شود بایستی صرفه جویی در مصرف آب مورد توجه ویژه قرار بگیرد چرا که علی رغم افزایش بارندگی ها در سال جاری، تاکنون سیلابی در سطح استان رخ نداده و تغییری در حجم مخازن سدهای استان اتفاق نیفتاده است و انتظار می رود کشاورزان در راستای حفظ منابع آب استان از روشن کردن چاه ها به منظور صرفه جویی آب های زیرزمینی در فصول پاییز و زمستان خودداری کنند.

مهندس آمره ای تصریح کرد: با توجه به شرایط خشکسالی در سال جاری اقدامات گسترده ای در استان از جمله نصب کنتور هوشمند بر روی چاههای مجاز کشاورزی، حذف اضافه برداشت چاه های پروانه دار ، تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز در استان ، تفکیک آب فضای سبز از شبکه شرب، بازچرخانی آب استفاده مجدد در بخش صنعت و اصلاح الگوی کشت انجام شده است.

وی گفت: عامل ایجاد بحران سفره های آب زیرزمینی وجود چاه های غیرمجاز است. در استان مرکزی 2600 حلقه چاه فاقد پروانه داریم که بدون اجازه دولت و وزارت نیرو حفر شده اند

مهندس آمره ای بیان کرد: کاهش سفره های زیرزمینی علاوه بر مسائل فنی و اقتصادی متاسفانه عوارض اجتماعی و سیاسی و امنیتی را در پی دارد و زنگ خطر خشک شدن آب های زیرزمینی در استان به صدا در آمده است و تمام 19 دشت استان به دلیل برداشت های بی رویه ممنوعه می باشد و دیگر امکان توسعه بهره برداری از این سفره های آبی وجود ندارد و تمام سرمایه گذاری های استان در معرض خطر است و اگر توجهی به تثبیت سفره های آب های زیرزمینی و منابع آبی نکنیم امکان بحران فرونشست دشت ها را هم خواهیم داشت. همان طور که در استان های همجوار ما اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در کشور و در استان بخش عمده مصرف آب در اختیار بخش کشاورزی است به طوری که 90 درصد منابع آبی را مصرف می کنند و متاسفانه 65 درصد در این بخش تلفات داریم و تمام همت وزارت کشاورزی و وزارت نیرو این است که بتوانیم کشاورزی را مدیریت کنیم و سیستم های نوین آبیاری و استفاده از بذر گیاهان کم آب خواه را اجرا نماییم.

مهندس آمره ای اهمیت آب شرب را نیز یادآور شد و گفت: تامین آب شرب هزینه های بالایی دارد و هر آبی هم قابل شرب نیست و همچنین نمی توان آب شرب مصرفی مردم را قطع کرد و ما با تمهیداتی که داشته ایم تنش آبی را در استان نداشته و پروژه های خوبی اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: در سالهای اخیر، با توجه به بحران خشکسالی، کشاورزان استان بدون در نظر گرفتن کمبود آب به کشت محصولاتی روی آوردند که آب بیشتری می خواست و این امر خشکسالی را در استان تشدید کرد. یکی از این محصولات که حدود 6 سال است کشت آن در استان ممنوع اعلام شده، ولی همچنان در میان کشاورزان ادامه دارد و سازمان های متولی فقط توانسته اند بخشی از کشت آن را مهار کنند، هندوانه است و با توجه به هشدار مسئولان و فعالان محیط زیست کشور، کشت محصولاتی مانند هندوانه و صیفی ها در استان بدون پشتوانه علمی و بررسی های کارشناسانه صورت گرفته است و امروزه شاهد ضربات جبران ناپذیر آن به بخش کشاورزی هستیم.

وی همچنین به حیات دوباره رودخانه قره چای اشاره کرد و گفت: در سال گذشته شرکت آب منطقه ای با کمک برخی از دستگاه های اجرایی اقدام به اجرای پروژه مدیریت یکپارچه حوضه آبریز رودخانه قره چای کرد که اثر بخشی مناسبی در بهبود دبی و جریان پایه رودخانه داشت.

وی با اشاره به تغذیه سفره های آّب زیرزمینی دشت های مجاور رودخانه همچون دشت شازند، شراء و کمیجان گفت: اجرای مدیریت یکپارچه به تغذیه سفره ها با 134 میلیون متر مکعب آب منجر شد که پس از هشت سال خشکسالی و نبود آب در رودخانه قره چای و شراء، رودخانه احیاء شد .

شایان ذکر است در این همایش، صاحب نظرانی از بخش های مختلف به بیان نقطه نظرات خود در حوزه آینده آب و سازگاری با کم آبی پرداختند.

 

کد خبر: 1012
  تاریخ خبر : 11 آذر 1397
  آخرین به‌روزرسانی : 11 آذر 1397
 بهاری
 704
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 42
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 7,576
  • بازدید دیروز : 3,587
  • کل بازدید : 10,093,657
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 07:46:48
  • شناسه IP شما : 3.149.234.141

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :