|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مستندسازی در روابط عمومی (عکس)

مستند سازی تهیه مجموعه ای از اسناد و مدارک است که سیر تکوین و تکامل یک فعالیت یا پروژه را از آغاز تا پایان را همراه با تحلیل و ارزشیابی نشان خواهد داد. در واقع مستند سازی ابزاری است که امکان استفاده و به کار گیری تجربیات فردی و گروهی را جهت توسعه سازمانی فراهم می سازد و با ذخیره نمودن تجربه موجود در سازمان هزینه تجربی آتی سازمان را تا حد زیادی کاهش می دهد . مستند سازی شامل فرآیند شناسایی ، گردآوری ، طبقه بندی ، ارزش گذاری ، پالایش فهرست نویسی و در دسترس قراردادن سوابق یا اسناد موجود از قبیل فیلم / عکس / مکاتبات / فایل های کامپیوتری و ... می باشد که دارای ارزش تاریخی نیز هستند. در ضمن مستند سازی مستلزم خلق متون جدید برای تجربه های شفاهی موجود یا پرکردن و اتصال شکاف های موجود در سوابق تاریخی هم می باشد. آرشیو روابط عمومی، بخشی از روابط عمومی های بزرگ در سازمان است که مستندات را بر اساس سیستم های طبقه بندی نگهداری می کنند. اما این نگهداری تنها برای خود روابط عمومی مناسب است و در کنار این آرشیو باید در سایت رسمی نیز، برخی از مستندات به صورت مدون آرشیو شوند، تا در صورت نیاز خبرنگاران به راحتی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

2-عکس:

ارتباطات مولفه ای جدایی ناپذیر از جامعه مدرن ابزارگراست و بنا بر تفکر توسعه گرایی جوامع بشری، ارتباطات پله اول همگرایی اجتماعی محسوب می شود.

یکی از ابزار ارتباطات که شکلی سازمان یافته دارد،روابط عمومی است که ساختار درون سازمانی و وظایف برون سازمانی دارد.

روابط عمومی به عنوان یک نهاد مطلع، برای حضور در رقابت گسترده جهان ارتباطات نیاز به ابزارهای مدرن و جدید دارد.

مستندنگاری رخدادهای درون و برون سازمانی یکی از شرح وظایفی است که برای روابط عمومی ها تعریف شده و در مستند گرایی، هنر عکاسی نقش آفرین است.

استفاده از هنر عکاسی در مستند کردن رخدادها غیرقابل انکار است به همین سبب یک روابط عمومی موفق برای ایجاد این سندیت باید از هنر عکاسی به بهترین شکل بهره ببرد.

متاسفانه در بین برخی از روابط عمومی ها هنوز از ثبت تصویری رخدادهای خبری استفاده نمی شود و از سوی دیگر آن عده نیز که این مستندنگاری را درک کرده اند، مبتلا به ابزار عکاسی فرسوده با کیفیت بسیار پایین می باشند.

تنها در تعدادی از سازمان ها به این جنبه سندنگاری اهمیت داده می شود،به همین جهت در تمامی برنامه ها از عکاسان حرفه ای بهره می گیرند، در حالی که تعدادی از روابط عمومی ها از این هنر گریزان می باشند.

از سوی دیگر نگاه غیرحرفه ای به هنر عکاسی از سوی برخی از مسوولان روابط عمومی باعث شده رخدادهایی که شاید می توانست برای آن ارگان و نهاد یک عمر، مانا و ماندگار باشد، به راحتی به فراموشی سپرده شده است.

اگر چه تعدادی از مسوولان روابط عمومی نیک به اثرگذاری عکاسی در اطلاع رسانی وافق می باشند اما در برخی موارد نادر نیز کارشناسانی در روابط عمومی ها حضور دارند که هیچ شناختی از دوربین عکاسی ندارند و با چشم هایی بسته اقدام به گرفتن عکس از یک رخداد مهم می کنند.

هنر عکاسی در ارتباط گیری روابط عمومی با مخاطب باید به صورت جدی مد نظر گرفته شود چه اینکه عکس ها در آینده، عنصر اثرگذاری اطلاع رسانی را برای سازمانها و نهادها تعیین می کنند.

به اذعان کارشناسان علوم ارتباطات گاهی لنز دوربین عکاس کار قلم خبرنگار را می کند تا دنیای تجسم به صحنه ذهن مخاطب بیاید.

عکاسی خبری یا فتوژورنالیسم به گونه ای از عکاسی گفته می شود که پبام و هدف اصلی آنها خبررسانی است و در این مسیر عکاسی خبر تکمیل کننده هنر خبرنگاری است در حالی که بسیاری از مسولان روابط عمومی ها از آن غافل می باشند.

آنگونه که کارشناسان رسانه تعریف کرده اند، عکاسان خبری، همان نویسندگان مقاله و مخبران خبر به وسیله تصویر یا عکس هستند که از زاویه دید خود خبر را روایت می کنند.

عکاسی خبری، هنری است که برای روایت گویی از رخداد و حادثه به کار می رود و مستندترین بخش در امر اطلاع رسانی را برعهده دارد و روابط عمومی ها نسبت به این امر باید حساسیت بیشتری داشته باشند.

فتوژورنالیسم، هنری است که مخاطبان رسانه را به سمت واقعیت های رخ داده، سوق می دهد و برگ برنده استناد به یک رخداد، حدوث و وقوع یک عکس در خبر است.

در فتوژرنالیسم یا عکاسی خبری، هرگز عکاس جایی برای قضاوت ندارد و آنچه را از دریچه ویزور خود می بیند باید نگارش کند یعنی به هنر تصویر و قاب مبدل سازد.

برخی از خبرها بر اساس روایت عکس شکل می گیرد و عکس رقم زننده اخبار دیگر است و عکاس نگرشی را پیش چشم مخاطب می گذارد.

به همین دلیل است که حضور عکاس در رخدادهای خبری به نفع روابط عمومی ها خواهد بود چرا که ممکن است، گاهی قلم از نگارش متن بازماند.

تهیه حدود 3000 عکس از فعالیت های مختلف فرهنگی و اطلاع رسانی و مستند سازی و آرشیو  بیش از 75 جلسه، همایش و کارگاه آموزشی از جمله فعالیت های دفتر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی در سال 97 می باشد.

 

کد خبر: 1344
  تاریخ خبر : 31 اردیبهشت 1398
 بهاری
 552
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 49
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 7,497
  • بازدید دیروز : 3,587
  • کل بازدید : 10,093,578
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 07:46:48
  • شناسه IP شما : 18.221.239.148

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :