|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

لزوم صیانت و حفاظت از منابع محدود آب

نماینده مردم شهرهای اراک، خنداب و کمیجان در مجلس دهم گفت: صیانت و حفاظت از منابع محدود آب امری مستمر و ضروری است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، در جلسه ای که با حضور سید مهدی مقدسی نماینده مردم شهرهای اراک، خنداب و کمیجان در مجلس دهم، مدیرعامل و معاونین شرکت آب منطقه ای مرکزی، قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان و دیگر مدیران شرکت های آب منطقه ای و آب و فاضلاب در محل سالن جلسات این شرکت برگزار شد، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی در توضیح پروژه رینگ شمالی که هدف آن توزیع آب سد کمال صالح در ناحیه شمالی شهر اراک می باشد گفت: علیرغم مشکلات و فراز و نشیب هایی که با شهرداری وجود داشت، پروژه رینگ شمالی شهر اراک به پایان رسیده و هم اکنون بر اساس قراردادی که بین این شرکت و سازمان همیاری شهرداریها منعقد شده است انجام آسفالت خیابان به زودی آغاز و پروژه آماده افتتاح می شود.

مهندس عزت اله آمره ای خاطر نشان کرد: با اتمام رینگ شمالی میزان بهره مندی مردم شهر اراک از آب سد کمال صالح به 80 درصد می رسد و اگر مانع تراشی های شهرداری نبود مردم شهر چهار سال پیش از آب سالم بهره مند می شدند.

مهندس آمره ای افزود: با اتمام عملیات اجرایی رینگ شمالی تمامی شهرکهای شمالی واقع در قسمت شمالی بلوار امام علی (ع)، پردیس، قائم، الجواد، الغدیر، آزادگان،بعثت، مشاور،الهیه، حافظیه، حمید و غیره از آب سالم و بهداشتی تصفیه خانه سد کمال صالح مشروب خواهند شد.

وی اظهار داشت: کمربند جنوبی انتقال آب شهر اراک نیز که در مجاورت راه کمربندی جنوبی ساخته می شود به طول حدود 15 کیلومتر است و 7 کیلومتر لوله برای این مسیر خریداری شده و در صورت اخذ مجوز از شهرداری عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: کوی صنعتی، شهرک ولیعصر، گردو، فاز یک، فاز دو، شهرک شهید بهشتی، کوی اندیشه توسط کمربند جنوبی آبرسانی می شود.

مهندس عزت اله آمره ای در خصوص تأمین منابع آبی جدید برای شهر اراک اظهار کرد: زمانیکه تمامی نیاز آب شرب شهر اراک از سد کمال صالح تامین شود چاههایی که در حال حاضر برای تامین آب شرب برخی از مناطق مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان منابع اضطراری در شبکه باقی مانده و نگهداری می شوند و در مواقع لزوم وارد مدار می شوند، همچنین در شهر اراک صنایعی وجود دارد که حدود 400 لیتر در ثانیه از آب شبکه شهری استفاده می کنند که شرکت آب منطقه ای مرکزی در پروژه ای قصد دارد با اختصاص یک خط انتقال جدید برای این صنایع آنها را از شبکه آب شهری جدا کند علاوه بر این مناطقی هم درمنطقه هفتاد قله شهر اراک به عنوان مناطق آهکی به عنوان منابع آبی استراتژیک شناسایی شده اند.

وی در خصوص وضعیت آب شرب شهرهای کمیجان و خنداب نیز گفت: در حال حاضر مشکل آب شرب در این شهرستان ها نداریم و طرح های تأمین آب این دو شهر برای سالهای آتی نیز در دست مطالعه است.

در ادامه مهندس آمره ای به طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی اشاره کرده و افزود:طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی شامل 15 پروژه است و رویکرد آن بیشتر غیرسازه ای است.

وی تقویت اکیپ های گشت و بازرسی، پیشگیری از حفر چاههای غیرمجاز،ساماندهی پساب های تصفیه شده، ایجاد تشکل های آب بران، ایجاد و استقرار بازار محلی آب،نصب کنتورهای هوشمند و فرهنگسازی و اطلاع رسانی را از جمله پروژه های این طرح بیان کرد.

در این جلسه مهندس حسینی پور قائم مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی ضمن اعلام همکاری و هماهنگی با شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: مشکلات آب شرب بیشتر در روستاهای شهرستان های کمیجان و خنداب مشهود بود که به منظور رفع آن خرید یک حلقه چاه و حفر چاه جدید در دستور کار قرار گرفت.

در ادامه جلسه سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس دهم ضمن تقدیر از عملکرد خوب شرکت آب منطقه ای مرکزی در زمینه حفاظت از منابع آب و ساماندهی خروجی های رودخانه ها و بستن سردهنه ها در فصول غیر زراعی که باعث جاری شدن آب در رودخانه ها، تغذیه مخازن آب های زیرزمینی ،احیای سد ساوه و دشت‌های منطقه شده است، گفت: بایستی اقدامات ترویجی و کنترلی همچنان ادامه داشته باشند چرا که صیانت و حفاظت از منابع آب یک امر مستمر و ضروری است.

سید مهدی مقدسی ادامه داد: در زمان مسئولیت خود در فرمانداری اراک به همراه نماینده وقت مردم اراک در مجلس شورای اسلامی و استاندار وقت استان طی نامه‌ای نحوه جذب منابع مالی از کارخانجات اراک را خواستار شدیم که مورد موافقت مرحوم هاشمی رفسنجانی قرار گرفت و اعتبار مورد نیاز تامین گردید و هم اکنون نیز مقرر است پس از اینکه مطالعات استانی طرح انتقال آب به حوزه مرکزی به پایان رسید با توجه به هماهنگی هایی که با وزیر نیرو به عمل آمده در کمیته ویژه‌ای موضوع تامین اعتبار انتقال آب مطرح شود.

 وی گفت: دلیل مطرح کردن این موضوع، با دکتر اردکانیان این بود که منابع آب محدود است و در صورتی که به موقع اقدام صورت  نگیرد تخصیص هایی که میتوان اخذ کرد ممکن است از دسترس خارج شود.

وی همچنین بیان داشت: استفاده مطلوب از پساب تأثیرات مهمی در مدیریت مصرف آب دارد و از منابع پایدار آب به شمار می رود و استفاده صنایع از پساب به جای آب شرب در بحث صرفه جویی در مصرف آب بسیار راهگشا خواهد بود.

 نماینده مردم اراک کمیجان و خنداب در مجلس دهم در ادامه خاطر نشان کرد: نظر به اینکه کیفیت آب در مناطقی از دشت مرکزی اراک از جمله دشت فراهان به دلیل خشکسالی ها و افت آب‌های زیرزمینی تقلیل یافته و گاهاً اسیدی شده بسیاری از روستاها و مجتمع ها در مسیر جاده فراهان آسیب‌پذیر شده‌اند و از شرکت آب منطقه‌ای خواست موضوع تامین آب این مناطق را در دستور  کار خود قرار دهد  ونسبت به رفع مشکل اقدام کند.

وی در پایان ضمن قدردانی از مدیران عامل شرکت های آب منطقه ای و آب و فاضلاب گفت: عمر انسان و زمان به سرعت در حال گذر است و اگر خدمتی برای مردم انجام دهیم ماندگار خواهد بود و اگر کاری انجام ندهیم عمر و زمان از دست رفته است .امیدواریم بتوانیم خدمتگزار خوبی برای مردم باشیم.

 

 

کد خبر: 1681
  تاریخ خبر : 6 خرداد 1399
 کمال آبادی
 673
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 29
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 3,066
  • بازدید دیروز : 22,444
  • کل بازدید : 10,111,591
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 07:46:48
  • شناسه IP شما : 18.217.208.72

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :